Az ellátási láncuk környezeti lábnyoma és az emberi jogok érvényesülése szempontjából relatíve jó eredményt értek el a Magyarországon jelen lévő autógyártók, bár a szegedi üzemnyitást tervező BYD az ezt számszerűsítő lista alján végzett.

Mi történt?

A Ford, a Mercedes és a Tesla végzett a Lead the Charge nevű autóipari agytröszt 2024-es listájának élén, amelyben 18 globális autógyártó céget rangsoroltak aszerint, hogy az ellátási láncaik környezeti terhelés és az emberi jogok érvényesülése szempontjából mennyire számítanak fenntarthatónak. A vállalatok százalékos pontszámot kapnak, amelyet 80 indikátor alapján állítottak össze a vállalatok dekarbonizációs és környezeti terhelés minimalizálására, illetve emberi jogok tiszteletben tartására vonatkozó törekvéseit számszerűsítve.

Előzmények: a jelentést először tavaly publikálta az agytröszt, akkor a Mercedes végzett a lista élén. A német multinacionális céget 2023-ban a Ford, a Volvo és a Volkswagen követte a rangsorban.

Tágabb kontextus: az idei lista élén a Ford végzett 42 százalékos összpontszámmal, ami 9 százalékpontos növekedést jelent a 2023-as eredményéhez képest. A tavalyi győztes Mercedes-Benz 40 százalékot ért el, a Tesla pedig a harmadik helyre jött fel a tavalyi 9. helyről 35 százalékos eredménnyel.
Hirdetés

A Ford fenntarthatóbbá vált az acél és az alumínium értékláncában (bányászat, gyártás és szállítás), jelentős részt ez magyarázza a tavalyhoz képest magasabb pontszámát, ami azonban még mindig nagyon távol van az agytröszt kritériumrendszere szerinti ideális állapottól.
A Tesla ugrása annak köszönhető, hogy részletesebb adatokat tett közzé a kibocsátásairól és javította beszerzései átláthatóságát, de a vizsgált dimenziók mindegyikében javítani tudott valamennyit.

Alulnézet: a magyarországi üzemmel rendelkező vagy gyárnyitást tervező gyártók egy része a lista elején (Mercedes, Stellantis, Volkswagen), a Szegeden üzemet építő BYD viszont a lista utolsó előtti helyén végzett.

A BYD összesen 4 százalékot ért el, a fenntartható ellátási láncok kategóriában 1, a felelős beszerzések és emberi jogok kategóriában 5 százalékra értékelték a teljesítményét.

Felülnézet: az idei jelentés szerint bár az összes márka kudarcot vallott az helyi lakosság emberi jogainak tiszteletben tartásában (a 18 vizsgált márka közül 11 nulla százalékos eredményt ért el ezen a területen), jelentős előrelépés történt az ellátási lánc kibocsátásának csökkentésében.

A zöld acélgyártás irányába az autógyártók több mint kétharmada mozdult el, ami jelentős változást jelent az előző évhez képest, bár a kelet-ázsiai autógyártók ebben el vannak maradva. Az uniós szabályozások pozitív hatása globálisan érezhető a környezetvédelmi eljárások és az emberi jogok területén.

Forrás: g7.hu