A márka vezérigazgatója szerint az amerikai és európai választások is befolyással lehetnek arra, hogy milyen modelleket mutatnak be az elkövetkezendő években.
Az autóipar is függ a politikától, ez teljesen világos, hiszen a járműgyártás is csak marketing és érdekek szövevényes hálója, ezek a működések viszont a legtöbbször nem változtatják meg egyes márkák modelljeinek bemutatását. Az Alfa Romeónál viszont úgy tűnik, pontosan ez a helyzet. Jean-Philippe Imparato, a brand vezérigazgatója nemrég beszélt arról egy sajtótájékoztatón, hogy a júniusban zajló európai, illetve a novemberi amerikai elnökválasztások komoly hatással lehetnek az olasz márka új megjelenéseire, méghozzá a 2027-es évben.
Donald Trump ismét indul az amerikai elnöki pozícióért és ha ismét megválasztják, az könnyen eredményezheti azt, hogy több állam visszavonja a belső égésű motorokra vonatkozó tilalmi törvényjavaslatait. Eddig csak Kalifornia határozott úgy, hogy 2035-től nem lehet eladni újonnan belső égésű motorral felszerelt autót az államban és több más amerikai terület is felvetette már ezt a lehetőséget, Trump újraválasztása viszont azt jelenti, hogy a konzervatív oldal megerősödik, ami visszavetheti a környezetszennyezési tilalmakat. Ezen felül Joe Biden jelenlegi elnök Inflációcsökkentő Tervezetét is visszavetheti Trump hatalomra kerülése, amely tervezet pedig az Egyesült Államokban gyártott elektromos autókról szól.
Európában is lesznek választások idén és nem csak a magyar polgármesteri szavazásokra gondolok. Az Európai Parlament fog újraalakulni nyáron, ami az ottani javaslatokat befolyásolhatja, köztük azt az auóiparra vonatkozó rendeletet, amely – az amerikaihoz hasonlóan – 2035-re csak zéró károsanyag-kibocsátású autók eladását engedné a gyártók számára.
Hogyan befolyásolja mindez épp az Alfa Romeót?
Bár elég sok a „ha” ebben a tekintetben, az tisztán látszik, hogy a választások sokat vetnek a latba az autóipar számára is, de az Alfa Romeo esetében talán még inkább hangsúlyosak, állítja Imparato. A vezérigazgató szerint, ha az európai vagy amerikai vezetés visszaveti a teljes EV-gyártás kötelezettségének dátumát, azzal a gyártók sem fognak annyira hajtani, hogy teljesen elektromos palettát állítsanak össze 2035-re. Az Alfa esetében ez azt jelenti, hogy 2027-re akár más modelleket fognak gyártani, mint amiket eredetileg terveztek. Imparato azt mondta:
Az érzékeim azt súgják, az Alfának egy, a [Ferrari] Purosanguéhez hasonló elektromos sportautót kéne adni, viszont azt is figyelnünk kell hogyan változhatnak a geopolitikai és globális piacok felállásai, ezért lehet, hogy végül egy Európa-központú kisebb hatchbacket választunk.
Az olasz gyártó tervei jelenleg 2026-ig már kész vannak, az idei év végéig azonban még dönthet arról a márka vezetése, hogy 2027-ben milyen modellt mutatnak be. Ha megtartják az eredeti tervet, azaz egy, a Ferrari Purosanguéhoz hasonló nagyobb SUV-t mutatnak be, amelyet mérete miatt az amerikai vagy épp a kínai piacra szánnak, nagyot eshetnek az európai piacon, viszont ha változtatnak és az EU-s piacra fordítják a nagyobb figyelmet és egy kisebb hatchbacket mutatnak be, akkor a másik két régióban veszíthetnek nagy pénzeket.
Imparato elmondta azt is, hogy egy nagyobb SUV elengedhetetlennek tűnik az Alfa Romeo palettájáról, mivel a nem európai eladásaik jelenleg a teljes eladások 18 százalékát teszik ki, viszont ezt a számot 40 környékére akarják feltornázni, és az amerikaiakat ismerve a tengerentúlon nem egy kis hatchback lenne a legmegnyerőbb modell a cél eléréséhez. Imparato azt is hozzátette, hogy az európai és amerikai piacok egyszer biztosan teljesen elektromossá válnak, a hogyan és a mikor azonban kérdéses és a választások csak még inkább árnyalják a problémát.
Az olasz gyártó április 10-én fogja bemutatni első teljesen elektromos autóját, a Milano kis crossovert. A modellt szeptembertől árulják majd azokon a piacokon, ahol az EV-kereslet a legnagyobb, azaz Nyugat-Európában, főleg Franciaországban, a Benelux-államokban és az északi országokban. A teljesen elektromos verziót az év végén követi majd egy 48 V-os mild-hibrid variáns azokon a piacokon, ahol az emberek még nem a teljesen EV-ket keresik, vagyis Spanyol- és Olaszország a cél. A Milano azonban elérhető lesz Törökországban, Észak-afrikában és Latin-Amerikában 2025-től.
A Milano mellett az Alfa Romeo cassinói gyárát is fejleszti, ahol az STLA-platformra épülő modelleket készítik majd, mint a második generációs Stelvio SUV, amely 2025 második felétől jelenik meg, azt pedig a Giulia középkategóriás szedánt váltó, új modell követi majd. Cassinóban jelenleg a Giulia és a Stelvio első generációja készül, valamint a testvérmárka Maserati Grecale nevű SUV-ja és ez lesz a Stellantis Csoport egyetlen európai komplexuma, ahol az STLA Large platform modelljeit összerakják. Ez a járműalap egyébként 800 V-os akkumulátorral működik, SUV-k esetében 700 kilométeres hatótávval, ami szedánoknál pedig még nagyobb szám lehet.
A Giulia és Stelvió utódjai valószínűleg kapnak majd belső égésű motorral felszerelt variánsokat is, de Imparato egyelőre nem beszélt részletesen ezekről a modellekről, annyit viszont elárult, hogy ha lesznek is hagyományos motorral szerelt modellek, azok az észak-amerikai piacról kapnak majd platformot, feltehetőleg a nemrég bemutatott Dodge Chargerét. A Stelvióval kapcsolatban Imparato még egy dolgot megemlített: ez lesz az első Stellantis modell, amely két új technológiai ötletet is alkalmaz majd. Az egyik az STLA Brain nevű operációs rendszer lesz, a másik pedig az STLA SmartCockpit mesterséges intelligencia-rendszer.
Az, hogy mi lesz 2027 után az Alfa Romeóval, Imparato sem tudta pontosan megmondani, mivel a tervek könnyen változhatnak az elkövetkező hónapokban. Azt elmondta, hogy a brand mindenképp vissza akar térni a hatchback szegmensbe 2028-ra és a Giulietta modell utódjaként szolgáló jármű az STLA Medium platformra épül majd. Ez a platform szintén új a Stellantisnál és Peugeot 3008-as SUV-n jelenik majd meg először, valamikor az idei év második felében.
Imparato azt is hozzátette, hogy a Giulietta sikeressége is nagy faktor, ugyanis ha a hatchback jól sül el, akkor a cég ismét elindulhat az új formákkal való kísérletezés irányába, legyen az kupé, nyitható tetejű modellek vagy akár egy kétüléses roadster, amely az Alfa Romeónál az ikonikus Spider 1600 Duetto modell formájában jelent meg.
Forrás: autoszektor.hu; képek forrása: Alfa Romeo/Stellantis