Eddig lényegében elképzelhetetlen volt, hogy az elektromos autók ára valaha csökkenhet annyival, hogy egy szintre kerüljön a belső égésű motorokkal hajtott autókéval. A fordulat elindult.
Új helyzetet teremt az autópiacon a villanyautók árának csökkenése. Az elektromos autók ára olyan gyorsan csökken az Egyesült Államokban, hogy ma már majdnem annyiba kerülnek, mint belső égésű motorral hajtott, hagyományos társaik.
Néhány évvel ezelőtt még jókora prémiumot kellett fizetniük értük azoknak az autósoknak, akik rászánták magukat a villanyautó vásárlására.
Két évvel ezelőtt átlagosan 17 ezer dollárral (6,1 millió forint) kerültek többe az elektromos autók.
Ez a különbség 2024 februárjára 5 ezer dollárra (1,8 millió forint) esett – számolt be a Cox Automotive piackutató cég adatairól a Washington Post. Ez azt jelenti, hogy 11 százalékkal drágábbak, ami olyan, mintha valaki egy modell alapváltozata helyett egy jól felszereltet választana.
Az árcsökkenés egyik oka persze az, hogy az elmúlt év végén megtorpant az elektromos autók értékesítésének növekedése. Ezért raktárkészletek halmozódtak fel, amitől akciókkal próbálnak megszabadulni a gyártók és a kereskedők.
Ezeknek köszönhetően az elmúlt hónapban átlagosan 2 ezer dollárral (722 ezer forint) voltak olcsóbbak a villanyautók listaáruknál.
A kedvező változások mögött elsősorban a Tesla áll, miután egyedül több elektromos autót értékesít az USA újautó-piacán, mint összes versenytársa együttvéve. Az árháborút 2023 januárjában robbantotta ki a cég. A Model 3 akkor 47 ezer dollárba (17 millió forint) került, míg 2024 márciusában már 39 ezer dollárért (14 millió forint) meg lehetett szerezni. A Model Y esetén 70 ezer és 52,5 ezer dollár ez a két szám (25,3 millió és közel 19 millió forint). A Tesla döntésének hátterében nyilván az áll, hogy próbálja megtartani piaci fölényét. Korábban 80 százalék volt a piaci részesedése a villanyautók értékesítésében, míg most ez alig több 50 százaléknál.
Az elektromos autók árának csökkenését összességében hosszú távú trendnek tartják a szakértők. Ezt támasztja az USA energiaügyi minisztériumának adata, amely szerint az autóakkumulátorok ára a 2008-as szinthez képest, tehát másfél évtized alatt 90 százalékkal csökkent. Ezek adják a villanyautók árának 40 százalékát.
Az elektromos autók ára 2027-ben kerülhet a hagyományos meghajtású autók árával – idéztük Gartner tanácsadó cég március elején megjelent jelentésében. Ez elsősorban gyártásuk hatékonyabbá válásának lesz köszönhető. Eközben a Washington Post és a University of Maryland felméréséből kiderült, hogy az amerikai autósok elsősorban magas áruk miatt mondanak le a villanyautó-vásárlásáról.Már látható mikor lesznek egy árban az elektromos és a hagyományos autók
Forrás: totalcar.hu