2023-ban a legjobban teljesítő cég az európai autógyártók között a Stellantis volt a maga több mint 24 milliárd eurós működési nyereségével és 18 milliárd eurós nettó nyereségével. A 2021-ben a Fiat Chrysler Automobiles és a PSA Csoport egyesülésével megalakuló vállalat már 2022-ben is a legmagasabb üzemi nyereséggel rendelkezett, ám akkor a BMW nettó nyeresége magasabb volt.

A Stellantis Európa legjövedelmezőbb autógyártója, sőt egyelőre a világ trónján is ül, ám a japán márkák még nem jelentették be a 2023-as pénzügyi évre vonatkozó eredményeiket – a Toyota a 2022-es eredmények alapján még megelőzheti a Stellantist.

Az Automotive News Europe cégjelentéseken alapuló adatai szerint a hat legjobban jövedelmező európai gyártó a BMW, a Ferrari, a Mercedes, a Renault, a Stellantis és Volkswagen), míg a három legsikeresebb amerikai cég a Ford, a GM és Tesla. A hat nagy európai autógyártó összesen 66,7 milliárd eurós nettó nyereséget ért el 2023-ban, ami némileg magasabb a 2022-es 66,2 milliárd eurónál.

Érdekesség azonban, hogy a nyereség jelentős része Európán kívülről származik. A Stellantis az egyetlen gyártó, amely régiókra bontja eredményeit: a 24,3 milliárd eurós üzemi eredmény több mint fele az észak-amerikai régióból származott, míg alig több mint egynegyede az Eurázsiát és Törökországot is magában foglaló, úgynevezett kibővített Európából.

A német autógyártók nem adnak meg földrajzi bontást, de kínai üzletük jelentősen hozzájárul a nyereséghez. A Bernstein elemzőcég 2020-as jelentése szerint a német autóipar 2019-ben nyereségének több mint 50 százalékát termelte ott.
Nem minden tökéletes a Stellantisnál sem

A Stellantishoz tartozó főbb európai márkák (Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel/Vauxhall és Peugeot) összértékesítése 24 százalékkal esett 2013 óta, miközben az európai piac héttel nőtt százalék – derül ki az Automotive News Europe cikkéből.
2013-ban ez a nyolc márka együtt 2,77 millió járművet, míg a Volkswagen Csoport főbb márkái 2,82 millió járművet adtak el. 2023-ban a Stellantis márkák 2,12 milliós értékesítést értek el, ami 24 százalékos csökkenés, míg a VW Csoport márkái 3,22 milliós értékesítése 14 százalékos növekedést jelent. A Stellantis hasonló utat járt be az észak-amerikai piacon, ahol a vállalat nyereségének nagy részét a korábbi Fiat-Chrysler márkák, a Chrysler, a Dodge és a Ram hozza.

A stratégia azonban megkövetelheti az egyensúly helyreállítását, mivel a magasabb kamatlábak az olcsóbb autók felé tolják a vásárlókat. Tavares februárban azt mondta, nem örül az európai piaci részesedés csökkenésének.

A Stellantis költségcsökkentéseinek jelentős része munkahelyek leépítésével valósult meg, ami az egyesülés során bejelentett szinergiák részét képezte. Éves jelentése szerint a Stellantis világszerte 250.942 embert foglalkoztatott 2023 végén, 48.733-mal, azaz 16 százalékkal kevesebben, mint a Fiat Chrysler és a PSA nem sokkal az egyesülés előtt együtt.

Forrás: autopro.hu