A britek részben azért léptek ki az EU-ból, mert túl bonyolultnak tartották az uniós szabályozásokat, ám a villanyautók terjedését segíteni hivatott önálló szabályaik egyfajta harakirihez vezethetnek.
Az ottani Stellantis gyárbezárással fenyegeti a londoni kormányt. A 22 százalékos villanyautó-aránnyal és a büntetéssel van baja a cégnek.
A Stellantis bezárhatja az Egyesült Királyságban lévő autógyártó üzemeit, ha a londoni kormány nem tesz rendet az elektromos autók elterjedését ösztönözni hivatott szabályrendszerében – írta a Reuters Grazia Davinóra, az autógyártó ottani vállalatának vezetőjét idézve. A jelenlegi elvárásoknak a piaci feltételek hiánya miatt nem lehet megfelelni.
Davino a szigetország autógyártóinak és kereskedőinek londoni konferenciáján azt is hozzátette ehhez, hogy várhatóan kevesebb mint egy éven belül eldöntik, mennek vagy maradnak.
Színezi a bejelentés hátterét, hogy július 4-én parlamenti választások lesznek az országban. A kormányzó konzervatívok történetük egyik legnagyobb veresége előtt állnak a közvélemény-kutatások szerint, így ez a hír bizonyára nem hiányzott nekik.
Más az EU-s és más a brexites szabály
Az Európai Unióban az autógyártók úgy tudják teljesíteni az elvárt szén-dioxid-kibocsátási normát, hogy a hagyományos, a hibrid és az elektromos autók széles skáláját kínálják. Ennek segítségével tudják leszorítani az egy autójukra eső átlagos kibocsátást.
Az Egyesült Királyságban azonban, amelyben a brexit óta önálló szabályok vonatkoznak erre a területre is, az a regula, az eladott új autók legalább 22 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie. Annak a cégnek, amely nem teljesíti ezt, 15 ezer font (7 millió forint) büntetést kell fizetnie azon hagyományos motorral szerelt autók után , amelyek rontják a 22 százalékos arányt.
A gond az, hogy például májusban az eladott új autóknak csak 16,1 százaléka volt teljesen elektromos meghajtású. Ahogy Davino fogalmazott: a kereslet önmagában nem elég a kormány elvárásának teljesítéséhez. Szerinte az USA és az európai kontinens országainak példáját követve adókedvezményekkel kellene ösztönözni a villanyautók vásárlását. Enélkül nem lehet teljesíteni a 22 százalékos szabályt.
Így a Stellantisnak nem éri meg, hogy autókat gyártson a szigetországban. Azok ugyanis raktárba kerülnek, hogy ne lépjék túl a 22 százalékos villanyautó-arányt. Ha importálják az autókat, akkor egyszerűen az eladott elektromos autókat tekintik ennek az aránynak, és ehhez igazítják a bevitt hagyományos meghajtású autók darabszámát. A Stellantis egyébként az angliai Ellesmere Portban gyárt elektromos furgonokat. A lutoni bázison 2025-től tervezik bevezetni ugyanezt.
Forrás: totalcar.hu