Nagyon is belendült a hazai újautó-piac: főleg az SUV-k taroltak, de sokat kapaszkodtak az elektromos autók is.
Ígéretesen alakult az újautó-piac számára a 2024-es év első fele Magyarországon: az első hat hónapban 7 ezerrel több, 63 331 autót regisztráltak, mint a tavalyi év első felében, amikor 56 594-gyel nőtt az új autók száma – írta közleményében a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
Január kivételével eddig minden hónapban növekedés volt tapasztalható.
Februárban 10,38, márciusban 12,1, áprilisban 21,41, májusban 5,62, míg júniusban 23,87 százalékos volt az emelkedés. Az MGE szerint ezek az adatok egyértelműen jelzik, hogy az idei év erőteljesen indult a gépjárműpiacon, köszönhetően az ellátási láncok javulásának és a csökkenő kamatoknak, így már minden feltétel adott az új autók iránti kereslet növekedéséhez és a piac fellendüléséhez.
Szegmensekre lebontva kijelenthető, hogy nem csillapodik az SUV-mánia: ahogy egész Európában, itthon is toronymagasan a városi terepjárók a legnépszerűbbek. A regisztrációk több mint negyedét a B-SUV kategória adja, amit nem sokkal lemaradva a C-SUV szegmens követ, míg a harmadik helyen a C-Alsó-közép kategória áll.
A személyautó-piac az előző év azonos időszakához képest közel 12 százalékkal nőtt, viszont igazán rendkívüli növekedés az elektromos autóknál figyelhető meg: az első hat hónapban 59,6 százalékkal többet regisztráltak Magyarországon, mint a tavalyi év első felében, de így is a regisztrált új autók mindössze 7,4 százalékát tették ki.
Pozitív fejleményként könyvelte el az MGE, hogy az év első felében lényegesen több új személyautót regisztráltak, mint használtat, amiből 53 781-et helyeztek forgalomba. „Ez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy a magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az átlagos magyar autó közel 16 éves” – teszi hozzá a közlemény.
Nemcsak emiatt, hanem azért is meglepő, hogy így magára talált a hazai újautó-piac, mert az utóbbi időben az a trend rajzolódott ki, hogy Magyarországon csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy új autót vegyenek – inkább a használt, 1,5 millió forint körüli összegért kapható kocsik adják a kereslet gerincét.
Aggasztó csökkenés a buszoknál, pozitív tendencia a motoroknál
Jelentősen nőtt a regisztrált kishaszonjárművek száma: szemben a 2023-ban 10 596 darabbal, 2024 első felében 13 316 darabot helyeztek forgalomba. Itt is minden hónap növekedést hozott, kivéve a januárt: az előző év azonos hónapjához viszonyítva februárban 32,05, márciusban 10,27, áprilisban 46,43, májusban 9,68, júniusban pedig 54,37 százalékos növekedés történt.
Ugyanakkor a nagyhaszonjárművek regisztrációja csak minimálisan, 2 százalékkal nőtt, ami összesen 3040 járművet jelent. Az MGE úgy véli, a szerény növekedésre az a magyarázat, hogy bár a gazdasági körülményekkel a kereslettel együtt stabilizálódtak, jelentős fellendülés még nem következett be.
Drámaian csökkent az új autóbuszok száma: mindössze 222 darabot, azaz 64,9 százalékkal kevesebbet regisztráltak, mint a 2023-as év első hat hónapjában. Az egyesület szerint ez az adat „aggodalomra ad okot”, tekintettel a hazai buszállomány öregedésére.
Visszaesett a közúti pótkocsik regisztrációja is: összesen 1479 darabot helyeztek forgalomba, ami 26 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi értéknél, ami arra utalhat, hogy a szállítmányozási és logisztikai szektorban jelenleg bizonytalanság vagy csökkenő kereslet tapasztalható.
Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárok piaca hosszú ideje pozitív trendeket mutat, ez az elmúlt hat hónapban sem volt másképp. Ez idő alatt 4171 motort regisztráltak, ami 11,2 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában.
Kép(ek) forrása: Nyitókép: Illusztráció: dimarik/Getty Images