Az iparági adatok szerint a Kínában júliusban eladott járművek fele új, tisztán elektromos jármű vagy plug-in hibrid volt, ez a mérföldkő kiemeli, hogy a világ legnagyobb autópiaca mennyivel megelőzte nyugati társait az elektromos járművek elterjedésében.

Az úgynevezett új energiahordozó járművek (NEV) értékesítése a múlt hónapban 37 százalékkal ugrott meg az előző év azonos időszakához képest, és az autóeladások 50,7 százalékát tette ki – mutatták a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adatai.

Az elektromos és hibrid járművek eladásai három évvel ezelőtt még csak 7 százalékát tették ki a teljes kínai járműértékesítésnek, de az elektromos autók ellátási láncába történő komoly befektetések elősegítették a hazai elektromosautó-ipar növekedését, így számos elismert külföldi márka igyekezett felzárkózni. Ezzel szemben az Egyesült Államokban az idei első negyedévben az elektromos és hibrid járművek eladásainak aránya 18 százalékot tett ki egy kutatócég adatai szerint.
Jól jött a helyi márkáknak

Az új energiahordozó járművek növekedési üteme Kínában a júniusi 28,6 százalékos növekedésről felgyorsult. A tisztán elektromos járművek értékesítése júliusban 14,3 százalékkal emelkedett a júniusi 9,9 százalékos növekedésről.

Az eladások szilárd növekedése segített néhány helyi márkának, köztük a BYD és a Li Auto új havi értékesítési rekordot tudott felállítani júliusban. A hazai autóeladások összességében azonban 3,1 százalékkal csökkentek, és ezzel már a negyedik egymást követő hónapban folytatódott a csökkenés, ennek oka, hogy a fogyasztói bizalom gyenge, mivel a gazdaság az ingatlanpiac elhúzódó válsága közepette küzd a lendületért.

Az autópiac gyengesége arra késztette a kínai állami tervezési ügynökséget, hogy július végén bejelentse, a járművásárláshoz nyújtott készpénztámogatást megduplázzák – vásárlásonként akár 20.000 jüanig (2785 dollár) –, és visszamenőlegesen áprilisra, a támogatások első bevezetésére is vonatkozzon.
Enyhültek a korlátozások

Néhány város, ahol korlátozták az autóvásárlást, enyhített a ezeken a szabályokon is. A főváros, Peking például a múlt hónapban bejelentette, hogy felajánlja a NEV-engedélyek kvótájának 20.000 darabbal való bővítését, ami az első enyhítés a korlátozásokon azóta, hogy 2011-ben szigorú kvótarendszert vezettek be a forgalmi torlódások enyhítése és a levegőminőség javítása érdekében.

Az elhúzódó árháború, amelynek során a hazai márkák áradata az újabb és olcsóbb modellekkel versenyzett, szintén enyhül, mivel az autógyártók igyekeznek megvédeni az árrést. Kína vezető elektromosautó-gyártó cége, a BYD júliusban is folytatta a kedvezményeket, de kevésbé intenzív módon, mint az első félévben. Július végén akár 17,3 százalékos árcsökkentés is elérhető volt a terepjáró Fangchengbao termékcsaládjába tartozó BAO 5 hibrid SUV-ra.

Júliusban a járműexport 20 százalékkal nőtt éves szinten, ami a júniusi 28 százalékos növekedéshez képest mérséklődött, mivel a Kínában gyártott elektromos járművek elkezdtek felkészülni az ideiglenes uniós vámokra – írja a Reuters.

Forrás: autopro.hu/fotó: BYD