A nulladik napon tartott nemzetközi sajtótájékoztatóval elrajtolt a 2024-es Automechanika Frankfurt, a legnagyobb olyan kiállítás, aminek középpontjában az utángyártott alkatrészek piaca, vagyis az aftermarket áll.
Nehéz szemléltetni az Automechanika méreteit úgy, ha magyar kiállításokból indulunk ki. A rendezvényen mintegy 4200 kiállító lesz jelen szeptember 10-e és 14-e között, a szeptember 9-ei sajtóbejárás közel sem érintett mindent, így is órákig tartott – egyszerűen muszáj szelektálnia az érdeklődőknek, ennyi kiállítói standot lehetetlen bejárni. Szerencsére számos izgalmas programmal készültek a szervezők, így aki részt vesz az eseményen, unatkozni nem fog akkor sem, ha nem tud eljutni mindenhová.
A szeptember 9-ei sajtótájékoztatón elsőként Detlef Braun, a Messe Frankfurt igazgatótanácsának tagja osztott meg néhány fontos információt. Mint mondta, 4200 kiállítót várnak a rendezvényre 80 országból, míg a látogatók a szervezők várakozásai szerint körülbelül 170 országból érkeznek majd. Braun szerint nagyon jókor kerül megrendezésre az idei Automechanika: a járműipar átalakulásának kellős közepén vagyunk, így különösen fontos minden újdonság megismerése, a kapcsolati hálók kiépítése és az ipari trendek szakmai bemutatása. „Bármi kérdése legyen, itt megtalálja a választ” – fogalmazott Braun.
A pótalkatrészek piacára rátérve kiemelte, hogy globális jellemző trend az autóállományok életkorának növekedése – Németországot hozta fel példaként, ahol már 10,3 év volt az autók átlagéletkora 2023-ban, ami kinyitja a lehetőségeket az utángyártott alkatrészekkel foglalkozó cégek számára. Nem beszélve az EU-s, még magasabb átlagéletkorról, amit persze Magyarországról nézve még mindig irigyelnénk a 16 éves átlagéletkorú autóinkkal. A lényeg, hogy az aftermarket irányába csak nő az igény.
Nyitás Kína felé
Nem mindegy, merre mozdul a piac
Frank Schlehuber, a CLEPA (European Association of Auto Suppliers – Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége) utópiaci senior tanácsadója az utángyártott alkatrészek piacának helyzetéről beszélt. Rámutatott, hogy jelenleg még bővül a piac, de az elektromos átállás megkavarhatja a lapokat. A szakértők visszaesésre nem számítanak, de az elektromos autók egyszerűbb összetétele miatt az aftermarket növekedésének lassulására igen.
Ennél viszont fontosabb, milyen kihívások várnak erre a piacra a jövőben: egyre inkább adatközpontú lesz ez az iparág is, emiatt a kiberbiztonság is kiemelt szerepet kap. Szintén fontos lesz a távoli hozzáférés és a szoftverek szerepe, valamint az is egy érdekes jelenség, hogy egyre inkább egy forrásból származnak az utángyártott alkatrészek. Ez el is vezet minket a legfőbb kérdéshez: mennyire marad a független szereplőké a terep ezen a piacon, vagy mennyire veszik át az uralmat az OEM-ek?
Erre egyelőre nem tudunk választ adni, de az Automechanika mindenki számára nyitott, noha a kiállítók zöme jelenleg független szereplő, nem OEM. Ha fennmarad a jelenlegi egyensúly, akkor az utángyártott alkatrészek piacán hasonló árazás marad, ha azonban az OEM-ek irányítják majd a piacot, elszállhatnak az árak. Ez akár a fenntartható, megfizethető autózás rovására is mehet.
Az Ázsia felé történő nyitásra Schlehuber is kitért: mint fogalmazott, a trendek szerint lassan a harmadik-negyedik helyre esik vissza Európa az autópiacon (Kína, USA és esetlegesen Japán mögé), de az aftermarket központja még most is Európa. Ahhoz, hogy ez így maradjon, szükség van az olyan európai világkiállításokra, mint az Automechanika.
Forrás: autopro.hu