- A Stellantis már nem először elégedetlen az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) politikaijával – a konszern 2022-ben el is hagyta az európai gyártókat tömörítő lobbiszervezetet.
-
Most egyenesen abszurdnak nevezték a legújabb akciójukat.
Tetszettek volna felkészülni
Már régóta tisztában volt mindenki a szabályokkal, volt elég idejük felkészülni a változásra, most pedig eljött a verseny ideje…. Abszurd lenne most változtatni a szabályokon. – fogalmazott Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója egy friss francia interjúban az Automobil News Europe híre szerint.
A cégvezető annak kapcsán bírálta az európai versenytársak törekvéseit, hogy kiderült, az autógyártók egy része nem lesz képes teljesíteni a 2025-től életbe lépő szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási értékeket, ezért sok száz milliós, milliárdos büntetés elé néz. Az ACEA elnöke, Luca de Meo a napokban 15 milliárd euróra tette a cégekre kiszabható bírságot, míg a szervezet egy kiszivárgott tervezett kérése az EU illetékeseihez már 16 milliárdot említ.
Az Európai Unió 2019 áprilisában fogadta el azt a szabályozást, amely szerint az autógyártóknak 2025-re 95 g/km-re kell csökkenteniük flottájuk, azaz a naptári évben eladott autóik átlagának CO2 értékét. Tehát az autógyártóknak több mint öt évük volt felkészülniük arra változásra, amely alól a bevezetés előtt három hónappal szeretnének kibújni.
Az ACEA most mégis arra hivatkozik készülő levelében, hogy mivel a villanyautóik eladásai nem úgy alakultak, ahogy tervezték, és az Európán kívüli szereplők által támasztott verseny is erős, nem fogják tudni hozni a számokat, aminek katasztrofális következményei lehetnek. A számításaik szerint vagy 16 milliárdos bírságot fizetnek, vagy kétmillió hagyományos autóval kevesebbet adnak el, amivel munkahelyek kerülnek veszélybe. Ezért a legfrissebb hírek szerint azt kérik az Unió illetékeseitől, hogy két évvel halasszák el a szigorúbb norma bevezetését.
A Stellantis azonban nem ért ezzel egyet. Tavares szerint ők azzal töltötték az elmúlt éveket, hogy átszervezzék magukat, alacsonyabbra szorították költségeiket és új elektromos modelleket vezetnek be, hogy versenyképesek legyenek a kínaiakkal és a Teslával. A teljes igazsághoz persze azért az is hozzátartozik, hogy idén elég rosszul áll a konszern az elektromos autók piacán, ám már megkezdték, illetve hamarosan megkezdik több olcsóbb típus forgalmazását, mint a Citroën ë-C3, az Opel Frontera, vagy a kínai Leapmotor félig Lengyelországban készülő kisautója a T03.
Forrás: villanyautok.hu