• Folytatódhat az alkudozás a Kínában gyártott villanyautók vámtarifájáról, amely a végleges piaci árat meghatározza.
  • Elképzelhető egy minimális ár bevezetése és befektetések ösztönzése vagy előírása is.

Bár a kínai gyártók bemutatták a hosszabb távú európai stratégiájukat, amely részben választ ad a büntetővámokra, elképzelhető, hogy az eddig megismert tervekhez képest változik a forgatókönyv.

Újabb egyeztetés van kilátásban

Az uniós országokat képviselő Európai Bizottság és a pekingi kormány kereskedelmi minisztérium megállapodott abban, hogy tovább folytatják a tárgyalásokat a Kínában gyártott elektromos autók importjáról az uniós országokba – adta hírül a Reuters. Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa és Vang Ven-tao, a kínai kormány kereskedelmi minisztere videóhívásban egyeztetett az ügyben, amelynek alapján Kínában folytathatják a tárgyalásokat.

A jelenlegi képlet szerint novembertől lépnének életbe a büntetővámok, amelyek a 10 százalékos alapszint felett egyes autógyártók esetén 35,3 százalékos extra terhet jelentenek a Kínában gyártott európai piacra szánt autóknál. A tarifa gyártónként változó, attól függően, hogy melyik kínai cég milyen mértékben volt hajlandó együttműködni az Európai Bizottság szakértőivel.

Még a tarifák elfogadása előtt nyolc körben tárgyaltak a felek, a kínai források szerint jelentős távolság marad az álláspontok között. Peking arra kérte az EU-s szakértőket, hogy ne tárgyaljanak külön-külön az autógyártókkal. A kínai álláspont szerint a gyártók megkülönböztetése aláássa a megállapodás lehetőségét, Pekingnek ugyanis minden kínai autógyártó egyformán kedves. Dombrovskis fel akarja vetni a tárgylásokon az európai szeszes italok – elsősorban a brandyk – esetleges megvámolását előkészítő kínai vizsgálat beszüntetését. Ezt a villanyautók büntetővámjára válaszul indították.

Milyen alternatívák jöhetnek szóba? 

A legújabb hírek szerint elsősorban egy akkumulátorkapacitástól függő, változó minimális ár jöhet szóba a tervezett büntetővámos megoldás helyett.

Emellett befektetési kötelezettségeket vállalhatnának a kínaiak, ez egyben akár azt is jelentheti, hogy a BYD szegedi beruházása példaértékű lehet az Európai Unióban.

 

Forrás: www.totalcar.hu