Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója, váratlanul távozott pozíciójából, miután a vállalat igazgatótanácsa egyhangúlag úgy döntött, hogy leváltja. A háttérben a vezetőség és a vezérigazgató közötti egyre élesedő konfliktusok álltak, amelyek elsősorban Tavares radikális célkitűzései és vitatott vezetési stílusa miatt alakultak ki.
Carlos Tavares agresszív költségcsökkentési tervei, valamint ambiciózus eladási céljai – amelyeket sokan irreálisnak tartottak – szembefordították őt az igazgatótanáccsal, amely a Stellantis fő részvényeseit, köztük az Exort, a Peugeot családot és a francia kormányt képviseli. A feszültségek novemberben értek el a csúcspontot, amikor Tavares visszautasította az igazgatótanács kérdéseit, mondván: „Ez nem az önök dolga.”
Az igazgatótanács tagjai különösen aggódtak Tavares költségcsökkentési fókusza miatt, amely már az alkatrész-beszállítók és a kereskedők körében is ellenszenvet váltott ki. Az ellátási láncban keletkezett zavarok és a kereskedők elégedetlensége miatt a korábban erős profitmarzsokat hozó Stellantis egyre nagyobb nehézségekkel küzdött.
Konfliktusok minden fronton
Tavares nehezen kezelte a feszültségeket a beszállítókkal, az ügyfelekkel, valamint az olasz és francia kormánnyal. Az amerikai szakszervezetekkel való kapcsolat sem alakult harmonikusan, ami tovább súlyosbította a helyzetet. Az igazgatótanács szerint Tavares gyakran egyszerűen lecserélhetőnek tekintette a beszállítókat, anélkül, hogy figyelembe vette volna az ezzel járó termelési kockázatokat.
Az európai uniós szabályok értelmében a Stellantisnak 2025-re eladási volumenének legalább 21 százalékát elektromos autók kell hogy tegyék ki, szemben a jelenlegi 12 százalékos aránnyal. Tavares elutasította az iparági lobbizást a szabályok enyhítése érdekében, helyette szigorú belső intézkedésekkel kívánt megfelelni a céloknak. Az igazgatótanács azonban ezt a megközelítést irracionálisnak és kockázatosnak tartotta, amely végül hozzájárult a vezérigazgató leváltásához.
Cáfolták a pletykákat
Tavares lemondása után a Stellantis vezetés nélkül maradt egy olyan időszakban, amikor a vállalat 14 márkáját érintő globális problémákat kellene megoldania. Az amerikai és európai piacokon csökkenő piaci részesedéssel, a kínai elektromos autók erősödő versenyével és szigorodó szabályozási környezettel kell szembenéznie.
A Stellantis autógyártó vállalat hivatalosan cáfolta az olasz Corriere della Sera napilap értesülését, miszerint a cég vezérigazgatói posztjára az Apple pénzügyi igazgatóját, Luca Maestrit kívánják kinevezni. A lap állítása szerint John Elkann, a Stellantis elnöke Maestrit szánja Carlos Tavares távozása után a vállalat élére.
„Ez nem igaz” – jelentette ki a Stellantis szóvivője december 4-én. A Corriere della Sera úgy értesült, hogy Maestri jövő év elején kezdené meg munkáját a Stellantisnál – írja a Reuters.
Mit lehet tudni az esélyes utódról?
Luca Maestri, aki Olaszországban született, 2014 óta tölti be az Apple pénzügyi igazgatói pozícióját. Az Apple augusztus 26-án közölte, hogy Maestri az év végén távozik a vállalattól. Az elmúlt évtizedben Maestri kulcsszerepet játszott az Apple pénzügyi irányításában a Steve Jobs utáni korszakban, és jól ismert alakja volt a cég pénzügyi jelentéseket bemutató konferenciahívásainak.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója is méltatta Maestri munkáját: „Pénzügyi igazgatóként Luca kulcsfontosságú befektetéseket tett lehetővé, miközben erős pénzügyi fegyelmet gyakorolt. Ennek eredményeként a vállalat bevétele több mint kétszeresére nőtt, míg a szolgáltatásokból származó bevételek több mint ötszörösére emelkedtek” – áll Cook nyilatkozatában.
Maestri neve már néhány évvel ezelőtt is felmerült, amikor John Elkann az új Ferrari vezérigazgató keresésébe kezdett – írja az Automotive News.
Forrás: www.autopro.hu