Jelenleg John Elkann vezeti a Jeep, a Fiat és a Peugeot miatt ismert autógyártót, akivel források szerint sokkal jobban szót ért Giorgia Meloni olasz miniszterelnök, mint a nemrég távozó Carlos Tavares vezérigazgatóval. A felek közötti tárgyalások még zajlanak, de források szerint a cég egyetlen olasz üzemét sem zárja be.

Az olasz kormány és a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatának számító Stellantis megállapodtak abban, hogy együttműködnek a csoport mintegy 40 ezer olaszországi munkahelyének megőrzése érdekében. Róma cserébe különböző kedvezményeket, ösztönzőket jelenthet be az iparágnak – árultak el névtelenségüket kérő források a Bloombergnek.

A megegyezés részeként a Stellantis egyetlen gyárat sem zár be a mediterrán országban és bemutatja tervét az összes olasz létesítmény kapcsán. A bennfentesek szerint a cég az olaszországi termelést a magasabb árrésű modellekre kívánja összpontosítani, amivel ellensúlyozná a  magas gyártási költségeket.

A felek már a jövő héten bejelenthetik az egyezséget. A kapcsolatok javulása azután következett be, hogy múlt héten lemondott Carlos Tavares vezérigazgató, miután az eladások rosszul alakultak és a cégen belül számos vezetővel került összetűzésbe. A 66 éves portugál üzletember helyzetét tovább rontotta, hogy rendszeresen vitázott az európai kormányokkal, mivel a gyárakat átakarta helyezni olyan országokba, ahol alacsonyabbak a gyártási költségek.

Jelenleg John Elkann vezeti a Jeep, a Fiat és a Peugeot miatt ismert autógyártót, akivel források szerint sokkal jobban szót ért Giorgia Meloni olasz miniszterelnök, mint Carlos Tavares korábbi vezérigazgatóval, így a felek igyekeznek helyreállítani a kapcsolatokat.

Problémák a cégen belül

Tavares távozását a szakszervezetek és a befektetők is üdvözölték, ami a problémákat ismerve nem meglepő: a globális értékesítési volumen az idei év első felében 10 százalékkal, a harmadik negyedévben pedig 20 százalékkal esett, az értékesítés csak az Egyesült Államokban 17 százalékkal csökkent.

A vállalat mintegy 1200 dolgozót bocsátott el a michigani Warrenben lévő teherautógyárában, egy típus gyártását le is állították. Emellett bejelentették, hogy a toledió gyárban egy műszakot kivezetnek, 1100 embert elbocsátanak. A szakszervezet sztrájkot helyeztek kilátásba. Emellett a Stellantis telephelyek Európa-szerte megteltek a már kész autókkal.

Mitől beteg az európai autóipar?

Az európai autóipar megsínylette az elmúlt éveket, tavaly Európában az éves eladások 3 millió autóval maradtak el a koronavírus-járvány előtti szinttől: a munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt pedig nőttek az energiaköltségek, ráadásul a cégek az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg. Az elektromos átállás sem segített,

mivel lelassult az elektromos járművek értékesítése.

Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy több országban tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat. A kulcsfontosságú exportpiacokon, az Egyesült Államokban és Kínában is egyre fokozódik a verseny.

Ráadásul tavaly az amerikai Tesla Model Y lett az öreg kontinens legkelendőbb autója, és a kínai autógyártók is nyomulnak Európában. Az európai autópiac helyzetét jól mutatja, hogy augusztusban már 18,1 százalékkal kevesebb új autót tudtak értékesíteni, mint egy évvel korábban, s míg tavaly minden ötödik, most csak minden hetedik eladott autó volt tisztán elektromos hajtású.

Pedig az európai autóipar több mint 13 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens számos országában. Olaszországban 268 ezer, Németországban 780 ezer ember dolgozik az iparágban.

Forrás: www.vg.hu