Egy évvel ezelőtt még fényes jövő elé nézett a Stellantis nagy-britanniai üzeme, idén áprilisban mégis végleg lehúzzák a redőnyt Lutonban. 1100 munkahely szűnik meg.
Ismétli magát a történelem, épp csak a helyszín és a márka más: ahogy az Audi brüsszeli villanyautó-üzemében hónapok alatt vált a sikertörténet tragédiává, ugyanúgy omlottak össze villámgyorsan a Stellantis reményei a konszern nagy-britanniai üzemével kapcsolatban.
Tavaly februárban még arról számolt be a Stellantis, hogy Ellesmere Port után lutoni üzemét (mindkettő az Egyesült Királyságban található) is úgy alakítja át, hogy kizárólag elektromos járművek, méghozzá középkategóriás furgonok (Opel/Vauxhall Vivaro Electric, Peugeot E-Expert, Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo) készüljenek itt.
Időközben azonban a brit kormány módosította a zéró károsanyag-kibocsátású járművek gyártásával és forgalmazásával kapcsolatos irányelveit, az új kvóták pedig – ahogy ezt a Stellantis és más autógyártók tavaly tavasz óta hangsúlyozzák – ellehetetlenítik az elektromos járművek gazdaságos forgalmazását.
Mivel a jogalkotókkal nem sikerült megállapodni, a Stellantis tavaly novemberben kilátásba helyezte, hogy korábbi terveit feladva bezárja Lutont, és kizárólag Ellesmere Portban gyártja tovább elektromos furgonjait.
Ezt most hivatalosan is megerősítették, komoly felzúdulást váltva ki az évszázados múltra visszatekintő autógyár alkalmazottaiból, a helyi és regionális önkormányzati vezetőkből és társadalmi csoportokból.
A lutoni üzem bezárásával 1100 ember veszíti el a munkáját. Néhány száz munkahelyet át tudnak költöztetni – részben pont Ellesmere Portba –, de akkor is több százan válnak munkanélkülivé.
Mivel a Stellantis már korábban feladta a villanyfurgonok franciaországi (Hordain) gyártását, mostantól egész Európában egyetlen helyszínen készülnek a zéró emissziójú áruszállítók.
A Stellantis-csoport 2023-ban dolgozta át kompakt, középkategóriás és nagy méretű furgoncsaládjait, fejlett infotainment- és vezetőtámogató funkciókkal, új, markáns arculati elemekkel, valamint továbbfejlesztett elektromos hajtásláncokkal szerelve fel a több márka által forgalmazott modelleket.
A mostani gyárbezárásban érintett, középső modellcsalád kétféle akkumulátorcsomaggal elérhető. Az 50 kWh kapacitású 224 km, a 75 kWh kapacitású 350 km maximális hatótávolságot kínál – ez a több fokozatban szabályozható regeneratív fékrendszernek köszönhetően meghaladja a korábbi értékeket. A 100 kW (136 LE) csúcsteljesítményű, 260 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotor a modellfrissítés során nem változott.
Forrás: www.vezess.hu