- A Stellantis reagált Trump vámjaira: ideiglenesen leállította a gyártást kanadai és mexikói üzemeiben.
- Elbocsátások jönnek több amerikai gyárban is.
- A szakszervezetek szerint a cég túlreagál, és a dolgozók viselik a vámpolitika következményeit – miközben a GM épp munkaerőt bővít.
- A Fehér Ház szerint a lépések hosszú távon jót tesznek majd az amerikai iparnak, de ezt jelenleg kevesen osztják, különösen az érintett dolgozók közül.
A Stellantis gyorsan lépett a Trump által bevezetett vámokra: leállította a termelést a windsori (Kanada) és tolucai (Mexikó) összeszerelő üzemekben – előbbinél két hetes a leállás, utóbbinál egész áprilisban pihenő lesz. Bár a mexikói dolgozók továbbra is bejárnak és megkapják a fizetésüket, autót nem fognak gyártani. A mintegy 4500 kanadai alkalmazott pedig jó eséllyel más állás után nézhet – írta a Reuters.
Ezzel együtt ideiglenesen elküldenek dolgozókat öt amerikai üzemből is, köztük Warrenből, Kokomóból és Indianából. Antonio Filosa, a Stellantis amerikai régiójának vezetője szerint ezek az első lépések, de még csak most kezdik felmérni, mi jön közép- és hosszú távon. A lépés a tőzsdén is azonnali hatást okozott: a Stellantis árfolyama 9,3 százalékkal zuhant.
A szakszervezetek nem kímélték sem a kormányt, sem a Stellantist. „Ez teljesen felesleges. Ez a cég döntése, nem kényszer” – mondta Romaine McKinney, a warren-i présüzem szakszervezeti vezetője. Szerinte a dolgozók már így is ki vannak merülve az elmúlt év leépítéseitől, most pedig újabb csapás jött – miközben a GM bővíti az állományát. Az Egyesült Autóipari Dolgozók elnöke, Shawn Fain is keményen fogalmazott: „A Stellantisnak megvan a pénze, a kapacitása, a terméke és a munkaereje ahhoz, hogy több ezer új embert vegyen fel – ehelyett ők a leépítést választották.”
És a vámrendelet még teljes hatályba sem lépett. Lana Payne, a kanadai Unifor szakszervezet elnöke szerint Trump most fogja megtanulni, milyen mértékben kapcsolódik össze a teljes észak-amerikai autógyártás – csakhogy ezt a leckét most épp a dolgozók fizetik meg.
A Fehér Ház szerint persze ez csak átmeneti fájdalom, ami hosszú távon jót fog tenni az amerikai iparnak – magasabb bérekkel, hazatérő munkahelyekkel. Csak épp ezt most még senki sem látja így.
Forrás: www.totalcar.hu