A fél-szilárdtest akkumulátor már tesztekkel is bizonyította, hogy képes a konkurencia fölé kerekedni. Olyan márkák EV-modelljei kaphatják meg, mint az Alfa Romeo, a Jeep, a Citroen, a Fiat vagy az Opel.
A Stellantis és a Factorial Energy bejelentette, hogy sikeresen érvényesítették a Factorial autóipari méretű FEST® (Factorial Electrolyte System Technology) szilárdtest-akkumulátorcella technológiáját, ami fontos előrelépést jelent a következő generációs elektromos járművek akkumulátorainak piacra juttatásában – írják közleményben a vállalatok.
„Ez a teljesítményszint jól mutatja az együttműködésünk erősségét a Factoriallal – mutatott rá Ned Curic, a Stellantis műszaki és technológiai igazgatója. Ez az áttörés a szilárdtest-forradalom élére helyez minket, de nem állunk meg itt. Tovább dolgozunk közösen, hogy még fejlettebb megoldásokat hozzunk létre, és elérjük a könnyebb, hatékonyabb akkumulátorokat, amelyek alacsonyabb költséget jelentenek ügyfeleinknek.”
A jóváhagyott 77 amperórás FEST® cellák 375 wattóra/kilogramm energiasűrűséget mutattak több mint 600 ciklus mellett, ami messze meghaladja az átlagos 200-300 és a Tesla modellek általában 250-300 wattóra/kilogrammos energiasűrűségét. De azért tegyük hozzá, hogy utóbbi márka autói 3000-5000 töltési ciklust is kibírnak, ami 500 000 – 1 000 000 kilométerre elég.
A Stellantis és a Factorial eredményei mindazonáltal mérföldkőnek számítanak az autóipari minősítés felé vezető úton és a nagyméretű lítium-szilárdtest-akkumulátorok területén. A cellák jelentősen csökkentik a töltési időt: szobahőmérsékleten 18 perc alatt tölthetők 15-ről több mint 90 százalékra. Emellett nagy teljesítményt is biztosítanak, akár 4C kisütési sebességgel, hogy megfeleljenek az elektromos járművek teljesítményigényeinek.
Így alkották meg az új akkumulátor technológiát
A Factorial tudományos mérnöki munkával és mesterséges intelligencián alapuló eszközökkel fejlesztette ki a legújabb elektrolit-formuláját. Az új összetétel lehetővé teszi, hogy az akkumulátor -30 és +45 Celsius-fok között működjön. Ez meghaladja a korábbi szilárdtest-technológiák korlátait, és szélesebb körű alkalmazást tesz lehetővé különböző éghajlati viszonyok között.
„Az akkumulátorfejlesztés mindig kompromisszum. Egy tulajdonság optimalizálása egyszerű, de az autóipari méretű akkumulátorban a nagy energiasűrűség, az élettartam, a gyors töltés és a biztonság egyensúlyának megteremtése OEM-minősítéssel igazi áttörés – mondta Siyu Huang, a Factorial vezérigazgatója. Ez a Stellantis-szal közös eredmény a következő generációs akkumulátortechnológiát hozza el a kutatólaborból a valóságba.”
A két vállalat szorosan együttműködik az akkumulátorcsomag kialakításán. Az új technológia segítségével optimalizálják a csomag szerkezetét, csökkentik a súlyt és javítják a rendszer hatékonyságát. A súlycsökkenés közvetlenül növeli a hatótávot és elősegíti a fenntarthatóbb, megfizethetőbb elektromos járműmegoldások kialakítását.
A Stellantis 2021-ben fektetett 75 millió dollárt (26,6 milliárd forintot) a Factorial Energy-be. Később bejelentette, hogy 2026-ra bemutatóflottát épít ki a Factorial szilárdtest-akkumulátoraival.
Nem könnyű a bevezetés, de nagyon megérheti
A szilárdtest akkumulátorokat jelenleg sokan az elektromos járművek energiaellátásának „szent gráljaként” tartják számon, hiszen a technológia hosszabb hatótávot, gyorsabb töltést, nagyobb biztonságot, kisebb járműtömeget és lassabb elöregedést ígér.
A valós környezetben történő hitelesítés azonban komoly akadályt jelent a legtöbb koncepció számára, különösen a fejlesztés és a kereskedelmi forgalomba hozatal közötti átmenetben. További probléma, hogy a teljesen szilárdtest akkumulátorokat jelenleg nehéz alacsony költségen, nagy tételben gyártani, ezért a fél-szilárdtest megoldás részleges, korai alternatívát nyújthat.
Bár az új cellák jelenleg 10–30-szor többe kerülnek, mint a hagyományos lítium-ion akkumulátorok, a tömegtermelés felskálázásával és partnerkapcsolatok révén – például kínai vállalatokkal – a költségek jelentősen csökkenhetnek, miközben az új akkumulátor akár 90 kilogrammos súlymegtakarítást is elérhet a hagyományos technológiához képest, míg a kevesebb szerkezeti elem (például hűtés és merevítés) révén a teljes össztömeg akár 225–900 kilogrammal is csökkenhet.
A Stellantis és a Factorial fejlesztőcsapata szerint minden megtakarított kilogramm kb. 10 dollár gyártási költségcsökkenést jelent, ami járművenként 2 500–10 000 dolláros (880 000-3 600 000 forint) megtakarítást eredményezhet a jövőben. Ráadásul megoldást kínálhat az elektromos járművek fő kihívásaira: a hatótávra, a töltési időre, a tömegre, a biztonságra és a hideg időben produkált teljesítményre.
Címlapkép: Stellantis / Factorial Energy
Forrás: https://uzletem.hu/mobilitas