• Bemutatták a Jeep Compass következő generációját, ami már nem FCA, hanem Stellantis platformon van.
  • Egy méret a Peugeot 3008-cal, a Citroën C5 Aircross-al és az Opel Grandlandal.
  • Csupán egy összkerekes változat lesz, de annak jobbak a terepszögei, mint a sima Compassnak.
  • Segédelektronikák hada dolgozik terepen.
  • Készül egy 145 lóerős hibrid, egy 195 lóerős plug-in hibrid és három elektromos kivitel.
  • Az elektromos Compas teljesítménye 213 és 375 lóerő között mozog, míg a hatótáv akár 650 km is lehet.
  • Képes 160 kW-os gyorstöltésre, vagyis 30 perc alatt képes 20-ról 80 százalékra tölteni.
  • 2025 utolsó negyedévében kezdik el a szállítást.

A Jeep nemrég bemutatta közepes SUV családjának legújabb tagját. Az új Compass a Stellantis STLA Medium platformjára épül és nagyon hasonló elemekből építkezik, mint a Peugeot 3008, a Citroën C5 Aircross vagy az Opel Grandland. Ehhez hűen alakultak a méretei is, bár azt el kell ismerni, hogy nagyobb mint az elődje – ami még egy FCA által fejlesztett platformra került. A tengelytáv közel 2,8, az autó teljes hossza pedig bő 4,5 méter lett, tehát testes darabnak számít a C-SUV-ok között.

Mivel a Jeep papíron terepjárókat gyárt, ezért foglalkoztak a terepszögekkel is. Az olcsóbb, elsőkerekes változatokban a 20 centis hasmagasság és 47 centis gázlómélység mellé 20 fokos első és 26 fokos hátsó terepszög jár. Az egyetlen elérhető összkerekes kivitelnél ezen módosítottak: elöl 27-re, hátul 31-re emelték a terepszöget, illetve növelték a hasmagasságot is. Számos vezetéstámogató elektronika segíti az autó mozgását és tájékozódását nehéz terepen, illetve egy többfunkciós terepmód-választót is elhelyeztek a középkonzolon.

Már csak a hajtáslánc hiányzik az igazi terepjárósághoz, hiszen az új Compass legtöbb variánsa elsőkerekes. Kezdünk egyből a 48 voltos hibriddel, ami az 1,2 literes, háromhengeres turbómotorral kombinálva mindössze 145 lóerőt kínál. Ennél egyel jobb alternatíva lehet a Stellantis 195 lóerős plug-in hibrid rendszere, vagy valamely elektromos kivitel. Ott a leggyengébb változat is 213 lóerő, bár még mindig csak elsőkerék-hajtásról van szó.

Az egyetlen összkerekes Compass elektromos, de legalább 375 lóerős rendszer-összteljesítményt kínál és egy külön az autóhoz fejlesztett hátsó villanymotort kapott, ami 67 lóerővel és 232 Nm nyomatékkal száll be a hajtásba. Mivel a motorra szereltek egy 14:1-hez áttételt, így a hátsó tengelyre jutó nyomaték akár 3100 Nm is lehet. Az autó elvileg akkor is tud mászni egy emelkedőn, ha az első kerekeken már egyáltalán nincs tapadás.

Az átlagos felhasználó számára azonban valószínűleg sokkal fontosabb adat, hogy míg a gyengébb elektromos Compass 500 km körüli hatótávot ígér, egy erősebb kivitel már elvileg 650 kilométert is tudhat egy töltéssel. Azt nem árulták el, hogy ezt melyik változat tudja és mekkora akkumulátorral. A gyengébb és erősebb között lesz egy közepes Compass egy villanymotorral, elsőkerék-hajtással, viszont a nagyobb akkumulátorral, valószínűleg ez tudja majd a nagyobb hatótávot. A töltés is kissé semmitmondó egyelőre az akkumulátor kapacitásának ismerete nélkül, de a Stellantis azt közölte, hogy 160 kW-os DC gyorstöltéssel 30 percbe telik feltölteni az autót 20-ről 80 százalékra.

Az autó gyártását 2025 második felében fogják megkezdeni a Stellantis egyik olaszországi üzemében – valószínűleg Melfiben. A piaci bevezetést egy First Edition nevű modellel kezdik, ami már most rendelhető, a szállításra azonban csak az utolsó negyedévben lehet számítani. Az első darabokat vagy a 48 voltos hibrid rendszerrel, vagy a leggyengébb elektromos hajtáslánccal szállítja majd a Jeep.

Forrás: www.totalcar.hu