„Lemoshatják a színről a nyugati autógyártókat Kínában” – erre figyelmeztetett az egyik legnagyobb külföldi konglomerátum egyik vezetőjelöltje, aki szerint sokkoló, hogy már most mennyire visszaszorultak.

Nem sok jövője van Kínában a nyugati autómárkáknak, ha a helyi gyártók felzárkóznak és elhódítják tőlük az utolsó szegmenst is, amit jelenleg még a Volkswagen és a Toyota ural.

Erre figyelmeztetett a több céget összefogó Stellantis potenciális vezérigazgatója, Maxime Picat. Ő jelenleg az Ázsia-Csendes-óceáni és Közel-Kelet és Afrika térségekért felelős műveleti igazgató és a csúcsállás két jelöltje közük az egyik.

„Elég optimista fickó vagyok, de nem ezen a téren” – idézte szavait a Financial Times.

A szakember arra válaszolva kongatta meg a vészharangot, hogy a kínai gyártók komoly piaci részesedést hódítottak el a nyugati autógyáraktól az elektromos kocsik és nagyobb járművek szegmensében. Az úgynevezett C-szegmensben, a közép méretű, benzines kocsik esetében azonban még mindig a Toyota és a Volkswagen a piacvezető.

„Ledöbbentem. Ez azt jelenti, hogy a nyugati gyártóknak már csak a belső égésű motorok által hajtott C-szegemens maradt és ez sem lesz így örökké” – taglalta az FT által rendezett, az Autó Jövője című konferencián.

A kínai gyártók agresszív terjeszkedése közepette, a nyugatiak piacvesztése fokozódott az elmúlt években és nehéz volt számukra tartani a kínai pozícióikat – tette hozzá.

A kemény verseny és a brutális árháború közepette sok nyugati gyártó – köztük a Stellantis – fokozatosan visszavonult Kínában. Viszont a német gyárak, például a Volkswagen még keményebben csatáznak a profitért. A két vezető gyártó, a Toyota és a VW magáévá tette a „Kínában Kínáért” stratégiát. Ezzel akarják visszacsábítani a helyi vásárlókat, akik átültek az olcsóbb, de kütyükkel megrakott hazai gyártású kocsikba.

A Volkswagen tavaly közölte, hogy 2,5 milliárd eurót fektet be Kínában.

A Stellantis képviselője arra alapozta sötét jóslatát, hogy a külföldi márkák 2020-ban még a kínai piac 64%-át uralták. Az idei év első kéthavi adatai szerint viszont már csak ennek a felét.

Kínában immár a BYD, hazai elektromos autógyártó a vezető. Az egykori első Volkswagen és a Toyota együttesen birtokolja a benzines kocsik piacának harmadát.

Közben a Stellantis – többek közt – a Peugeot, a Fiat és Opel gazdája, másfél milliárd euróért megvette a Leapmotor nevű startup 20%-os részvénypakettjét. Az elérhető árú elektromos kiskocsikat és terepjárókat gyártó kínai cég így Európában tud terjeszkedni.

Forrás: www.infostart.hu