• A világ szinte minden tájáról érkezett szakértők nagyon szűk csoportjának nyújtott lenyűgöző élményt a Balocco tesztpályán, a Torinóban és Aresében tett utazás, amelynek három fő szakasza volt: a „00 prototípus” pályatesztje, a Bottega Alfa Romeo által kínált egyedi konfigurálás folyamata és a Carrozzeria Touring Superleggera-val közösen végzett gyártási folyamat felfedezése.
  • A Balocco tesztpálya legendás aszfaltján a 33 Stradale megmutatta tiszta esszenciáját, ösztönös érzelmeket generált, és minden kanyart felejthetetlen élménnyé alakított.
  • A „Bottega Alfa Romeo” hangulatos környezetében a részvevők átélhették azt a személyre szabott folyamatot, amelyet a 33 Stradale minden vásárlója átél, mielőtt álmai valóra válnak.
  • Megismerték a 33 Stradale gyártási folyamatait is, ahol a csúcstechnológia találkozik a kézművességgel: a szénszálas karosszériától kezdve az alumínium szerkezetű tetőn át a háromrétegű kézi fényezésig és a szigorú minőségi tesztekig minden a tökéletesség elérését szolgálja.

 

Az új Alfa Romeo 33 Stradale azért született, hogy megünnepeljen egy ikont, és egyúttal új fejezetet nyisson a globális olasz márka legendás történetében. Az autentikus esszenciájának felfedezésére szűk szakértői csoportot hívtak meg az ikonikus Balocco tesztpályára, hogy magával ragadó élmények átélésével fedezzék fel az Alfa Romeo új, egyedi építésű autójának minden titkát. Ez a különleges mestermű mindössze két év alatt jutott el a tervezőasztaltól a tesztpályáig, ötvözve a hagyományt és a márka jövőjét. Az összesen 33 darabban készülő új 33 Stradale tiszteleg 1967-es elődje előtt – amelyet sokan a valaha épített legszebb autóként tartanak számon –, és a legizgalmasabb vezetési élményt nyújtja annak szűk körű rajongói számára, akik a projekt kezdetétől hittek benne.

 

Most következik annak a kalandnak a története, amelyet a szépség és az innováció világában tett utazás hat át. Olyan célokat tűztünk ki magunk elé, amelyek nemcsak a formai nagyszerűséget, hanem a koncepcionális erőt is megerősítik, s amelyet már ma is a kortárs autóipari dizájn egyik legjelentősebb megvalósításaként ismernek el. Az utazás első három szakasza a magával ragadó élmény kiemelkedő jellemzőiről szól, amelyeket Balocco, Torino és Arese között éltünk át.

 

A történet a „00 prototípus” a dinamikus tesztelésével vette kezdetét a Balocco tesztpályán, ahol a résztvevők első kézből tapasztalhatták meg az autó páratlan műszaki képességeit és teljesítményét. Ezt követően lehetőségük nyílt arra, hogy a Bottega Alfa Romeo-ban személyre szabják járműveiket, miközben ugyanazt a vásárlói élményt élhették, amelyben a márka tervezői, mérnökei és történészei részesülnek – mindez annak érdekében, hogy álmaik valóssággá válhassanak. Az esemény harmadik szakasza a gyártási folyamat alapos bemutatására fókuszált: a Carrozzeria Touring Superleggera-val közöseb létrehozott egyedülálló munkafolyamat a világon is ritka módon ötvözi a legmagasabb szintű kézművességet az innovációval.

 

A történet folytatódik a 33 Stradale bevezetésének kulcsfontosságú pillanataival: 2023. augusztus 30-án az Alfa Romeo Múzeumban, Aresében tartott hivatalos bemutatóval, majd másnap a legendás „Sebesség Templomába”, Monzába, ahol pontosan 56 évvel ezelőtt elődje is debütált, így megerősítve az Alfa Romeo és a versenysport, valamint a nagyközönség közötti szoros és történelmi kapcsolatot. 2024-ben az új kétüléses kupé a legnevesebb nemzetközi színpadokon is bemutatkozott, többek között a Villa d’Este Concours d’Elegance és a Goodwood Festival of Speed rendezvényeken, miközben jelentős elismeréseket, így „Az év szupersportautója” díjat is elnyerte. Külön említésre méltó az a pillanat is, amikor Valtteri Bottas, Formula 1-es pilóta és a 33 Stradale egyik exkluzív tulajdonosa, a Balocco pályán tesztelte a „00 prototípust”, majd élményeit „ösztönösnek és magával ragadónak” jellemezte

 

A lenyűgöző történetet végül szimbolikus dátum zárja le: 2024. december 17-én adták át az első 33 Stradale modellt új tulajdonosának. Ez a dátum az idő dimenziójában is különleges jelentőséggel bír, hiszen pontosan ugyanezen a napon, 1966-ban Franco Scaglione-t bízta meg az Alfa Romeo Franco Scaglione-t az eredeti 33 Stradale megtervezésével. Ez a megbízás az aresei múzeum tanácstermében történt, amely ma a Bottega Alfa Romeo hivatalos központjaként szolgál. Így az új 33 Stradale tökéletes hidat képez a múlt és a jövő között: nem csupán tiszteleg az ikon megismételhetetlen öröksége előtt, hanem magában hordozza annak lényegét és szellemiségét is.

 

Adrenalin és izgalom az Alfa Romeo ikonikus tesztpályáján, Baloccóban

Az Alfa Romeo ikonikus baloccói tesztpályája, amely 1962 óta szolgál a legnagyobb teljesítményű versenyautók fejlesztési központjaként, adott otthont a 33 Stradale dinamikus tesztelésének. A Vercelli tartományban fekvő pályán, ahol a Formula 1, a DTM és a Super Turismo futamok legnagyobb autói is edzettek, az Alfa Romeo mérnöki csapata folyamatosan figyelemmel kísérte a fejlesztéseket. Az első körökben visszafogott tempóval haladva a vezetők az autó kormányzásának precizitását, a fékrendszer adagolhatóságát és az általános egyensúlyt fedezték fel, amelynek hátterében az alumíniumból készült „H-alakú” vázszerkezet, a könnyű szénszálas karosszéria és a kifinomult felfüggesztés áll. A 33 Stradale tervezése során különös hangsúlyt fektettek arra, hogy a vezető és a gép közötti kapcsolat a lehető legjobb legyen, ezért az autó két vezetési módot kínál: a kényelmes „Strada” és a versenypályára optimalizált „Pista” üzemmódot.

A „Strada” beállítás a hétköznapi közúti használatra készült, ahol a teljesítmény simán adagolható, a gázpedál reakciója kiegyensúlyozott, a felfüggesztés lágyabb, és a váltó finoman kapcsolgat. Az aktív kipufogószelepek csak a magas fordulatszámon nyílnak, ezzel visszafogott, de elegáns hanghatást biztosítva. Ezzel szemben a „Pista” üzemmód az adrenalint maximálisan előhívja: a teljesítmény csúcsra jár, a pedálok érzékenysége fokozódik, a felfüggesztés feszesebb, a sebességváltó gyorsabb és precízebb, miközben az aktív kipufogószelepek folyamatosan nyitva tartanak, felerősítve a V6-os motor harapását.

Az autó egyik legizgalmasabb funkciója a „Partenza Veloce” vagyis a rajtprogram, melyet a középkonzolon elhelyezett Quadrifoglio gombbal aktiválva a rendszer a váltásokat, a kipörgésgátlót és a teljesítményt úgy szabályozza, hogy a gyorsulás optimális legyen, miközben elkerüli a kerekek megcsúszását. A pálya egyes szakaszain, a menetstabilizáló rendszer (ESC) kikapcsolásával a 33 Stradale elérte a lenyűgöző 333 km/órás végsebességet, megőrizve a stabilitást és az irányíthatóságot még kevésbé tapasztalt vezetők kezében is. A 630 lóerős, ikerturbós V6 motor karakterisztikus hangja minden gázadással mély érzelmeket váltott ki, miközben az Alfa Romeo aktív felfüggesztése – dupla keresztlengőkaros futómű, elektronikus lengéscsillapítók és félvirtuális kormányzás mindkét tengelyen – garantálta a kivételes precizitást és agilitást, még extrém körülmények között is. A fékrendszer sem hagyott kívánnivalót maga után: a Brembo karbon-kerámia fékek, szellőztetett és fúrt tárcsákkal, elöl hat, hátul négydugattyús alumínium féknyergekkel, mindössze 33 méteren belül állították meg az autót 100 km/óráról, biztosítva ezzel a kiváló lassulást és hőtűrést a legnagyobb igénybevétel közepette is.

 

A Bottega Alfa Romeo – példátlan testreszabhatóság

A Bottega Alfa Romeo lehetőséget teremt arra, hogy minden 33 Stradale tulajdonos valóban egyedi alkotást hozzon létre. Az ügyfelek aktívan részt vehetnek az autó testreszabásában, miközben UHD felbontású 3D szimulációk segítik a választást, és kézzel is megtapasztalhatják az utastér anyagainak – bőröknek, Alcantara szöveteknek – különleges tapintását. Ez a folyamat nem csupán a modern technológia eredménye, hanem egy olyan művészi hagyomány folytatása, amely a reneszánsz műhelyek mestereinek precizitását idézi, akik ügyfeleik elképzelései alapján teremtettek meg szépséget és minőséget. A hatvanas évek neves olasz karosszériaépítőinek kézműves munkája szintén ihletforrásként szolgál, hiszen akkor is az egyéni megrendelői igények formálták a különleges gépeket. Ezt az eszményt hordozza ma is a Bottega Alfa Romeo, ahol szakértők szorosan együttműködnek az ügyfelekkel: először véglegesítik az új 33 Stradale koncepcióját, majd megalkotják az egyedi példányokat, mind a 33 autót. Az első személyes találkozók a potenciális vásárlókkal 2022-ben, a Monzai Nagydíjon történtek, ahol az érdeklődők már megcsodálhatták a tervező stúdió munkáit. Az Alfa Romeo Centro Stile szenvedélyesen dolgozott az ikon újjáélesztésén, és az elképzelés olyan erős fogadtatásra talált, hogy a 33 darabos limitált széria rövid idő alatt teljesen elkelt. A vásárlókat ezt követően az aresei múzeum tanácstermében fogadták, ahol 1967-ben az eredeti terveket is jóváhagyták, így ez a helyszín különleges jelentőséggel bír a márka történetében.

Itt az ügyfelek kifejthették egyedi elképzeléseiket, miközben mély tisztelettel adóztak az Alfa Romeo hagyományainak. Az úgynevezett 33-as Bizottság értékelte és hagyta jóvá a kéréseket, majd a mérnökök vizsgálták meg azok megvalósíthatóságát. Így született meg az a különszériás, valódi kézműves és technológiai innovációkat ötvöző 33 Stradale, amely egyszerre tiszteleg a múlt előtt, és új értelmet ad a személyre szabott luxusautó fogalmának.

 

A Carrozzeria Touring Superleggera-val együttműködésben készülő mestermű

Az eseményre meghívott szakértők betekintést nyertek új Alfa Romeo 33 Stradale gyártási folyamatának minden fázisába, amely az olasz kézművesség és a csúcstechnológia páratlan ötvözete. A gyártás helyszíne a torinói Rivalta központ, ahol a Carrozzeria Touring Superleggera már 1926 óta őrzi a karosszériaépítés hagyományait és szakmai kiválóságait.

Minden egyes modell rendkívül precíz összeszerelésen esik át, amelyet két párhuzamos gyártósor támogat, hogy a munkafolyamatok egymástól függetlenül, a lehető leghatékonyabban haladhassanak. A rendszer nyolc állomásból áll: négy az összeszerelésre, négy pedig a befejező műveletekre és a minőségellenőrzésre szolgál, így egyszerre legfeljebb nyolc autó (plusz egy tartalék) gyártása is folyhat.

A gyártási folyamat a nyers karosszéria, vagyis az előre összeállított vázszerkezet fogadásával kezdődik, amelyet beszkennelnek, hogy felkészítsék az összes mechanikai, elektronikai és szerkezeti elem beépítésére. Ezt követi az első és hátsó segédkeretek beszerelése, melyeket katódos festéssel látnak el, és ezek alkotják azt az „H-alakú” szerkezetet, amely a merevséget és biztonságot szolgálja, miközben kapcsolódik a szénszálas karosszériához.

Az első rögzített karosszériaelem a tető, amely alumínium vázra épített, szerelt szénszálas anyagból készül, és referenciapontként szolgál a további elemek pontos illeszkedéséhez. A tetőt nagy szilárdságú csavarokkal rögzítik, garantálva a szerkezeti merevséget és a hangszigetelést. A külső szénszálas elemek –oldalpanelek, ajtók és a hátsó géptető – sablonok segítségével állnak össze, hogy a Carrozzeria Touring Superleggera mesterei kézzel igazítják a hézagokat és illesztéseket a milliméteres pontosság érdekében.

Az összeállított karosszéria után következnek a mozgó alkatrészek például a motorháztető alumínium zsanérokkal való felszerelése, majd a lökhárítók, légterelők és légcsatornák beépítése történik meg. Ezt követően az autót átszállítják a Carrozzeria Touring Superleggera aresei központjába, ahol lefényezik. Ez a folyamat is többlépcsős: mely az epoxi alapozóval, tapadássegítő alapréteggel és a végső, háromrétegű kézzel felvitt festékréteggel biztosít kiemelkedő esztétikai minőséget. A fényezés után minden egyes paneltismét átvizsgálnak, majd felszerelik tükröket, üvegeket, légbeömlőket, tömítéseket és világítótesteket. Ezt követik a vízállósági tesztek, amelyek során ellenőrzik az autó teljes szigetelését. Az utastér kialakítása moduláris, így az elemek előre összeállíthatók, majd könnyedén beszerelhetők. Végül az autó a végellenőrzési állomásra kerül, ahol először a Carrozzeria, majd az Alfa Romeo szakemberei vizsgálják meg a jármű megjelenését, működését és dinamikai teljesítményét. Csak az összes teszt sikeres teljesítése után kerülhet sor az autó átadására a megrendelőnek, biztosítva ezzel, hogy minden 33 Stradale valódi mestermunka legyen.

 

Az új Alfa Romeo 33 Stradale visszatér a monzai pályára, a legendás előd 1967-es bemutatkozásának helyszínére

Az új 33 Stradale 2023. augusztus 30-i, az aresei Alfa Romeo Múzeumban tartott világpremierjét követően napon az Alfa Romeo legújabb felejthetetlen élményt nyújtott a versenysport rajongóinak: visszatért a legendás Monzába, az Olasz Nagydíj helyszínére, a „sebesség templomába”. Pontosan ezen a pályán mutatkozott be az ikonikus előd 1967. augusztus 31-én, néhány héttel a Torinói Autószalonon tartott hivatalos premier előtt.

A helyszínválasztás nem véletlen: Monza a versenyautók világa és a közúti sportautók közöti szoros kapcsolat tökéletes jelképe, emellett az Alfa Romeo hivatalos visszatérésének helyszíne a versenyzés világában a 33-as projekttel. Az új 33 Stradale elődje,a Tipo 33 versenyautó leszármazottja, annak idején lenyűgözte a közönséget kiemelkedő teljesítményével és Franco Scaglione szoborszépségű formatervével. 2023. augusztus 31-én méltó utódja tért vissza arra a pályára, ahol az előd valódi történelmet írt. Monza emellett különleges helyszín az Alfa Romeo történetében: itt szerezte meg a márka 1950. szeptember 3-án a Formula 1 történetének első világbajnoki címét Nino Farina volánjánál a Tipo 158 „Alfetta” modellel. Az esemény tiszteletére az Alfa Romeo F1 Team versenyautói különleges fényezést kaptak: az aranyszínű felnik, a 33 Stradale név a versenygépek oldalán és hátsó szárnyain, valamint a kihagyhatatlan Quadrifoglio embléma mind azt az örökséget és sportosságot ünnepelték, amely az Alfa Romeo szívében él. A centenáriumra újragondolt grafikával pedig még különlegesebb lett ez az egyedülálló megjelenés

A 33 Stradale tetszést arat a nemzetközi rendezvényeken, és rangos díjakat nyer

2024-ben az új Alfa Romeo 33 Stradale a világ legexkluzívabb autós eseményein nyűgözte le a közönséget – magával hozva mindazt a szépséget, érzelmi töltetet és időtlen eleganciát, amit csak egy egyedileg gyártott olasz autó képviselheti. Májusban például a rangos Villa d’Este Concours d’Elegance rendezvényen elnyerte a „Design Concept Award 2024” díjat, amelyet egy nemzetközi zsűri ítélt oda a formai tökéletesség és a vízió ereje elismeréseként.

Ez már az ötödik alkalom, hogy az Alfa Romeo megkapja ezt az elismerést, így a 33 Stradale olyan mesterművek sorába állhat be, mint a Brera, az 8C Competizione, az 8C Spider, a TZ3 és a 4C Concept. Végül szeptemberben a Chantilly Arts & Élégance Richard Mille rendezvényen is szerepelt, ahol a letűnt korok hangulatában, történelmi autók társaságában lépett színpadra két másik ikonikus modellel, az 1971-es 33 Spider Cuneóval és az új Juniorral együtt.

Ezek a nagy presztízsű bemutatkozások tökéletes hátteret biztosítottak azokhoz a nemzetközi elismerésekhez, amelyek végleg megszilárdították a 33 Stradale helyét, mint korunk egyik legelismertebb szupersportautója. A Villa d’Este díja mellett az Alfa Romeo műszaki és formatervezési remekműve elnyerte a „Design Trophy” díjat a L’Automobile Magazine-tól, a „Best in Classic 2024” címet a Ruoteclassiche-tól, valamint az „Év Szupersportautója” címet az Automobile Awards keretében.

 

Valtteri Bottas és a 33 Stradale: tökéletes szimbiózis a Balocco tesztpályán

2024 őszén Valtteri Bottas, Formula 1-es pilóta és az új Alfa Romeo 33 Stradale exkluzív ügyfele intenzív és izgalmas napot töltött el az Alfa Romeo mérnöki csapatával a Vercelli tartományban található Balocco tesztpályán. Ekkor tesztelte az új, egyedi gyártású autó „00 prototípusát”, amelyről már az első kör után úgy nyilatkozott: „intuitív és azonnal érthető”.

A pályateszt során a 33 Stradale azonnal megmutatta valódi karakterét: a sebészi pontosságú kormányzást, az érzékeny fékrendszert és a tökéletes futómű-beállítást. Mindez az alumínium „H-alakú” váznak és a szénszálas karosszériának köszönhető. A letisztult és magával ragadó belső tér még magasabb szintre emelte az ember és a gép közötti kapcsolatot, hiszen semmi nem vonta el a figyelmet a vezetés élményéről. „Pista” üzemmódban az autó teljesen kibontakoztatta erejét: a középre beépített, ikerturbós V6-os motor több mint 630 lóerővel gyorsította az autót.

A gyorsulás 0-ról 100 km/órára kevesebb, mint 3 másodpercig tartott, a végsebesség pedig akár 333 km/óra is lehetett. Motorhang és mechanikus szimfónia kísért minden gyorsítást, miközben az aktív felfüggesztési rendszer és a Brembo karbon-kerámia fékek maximális kontrollt biztosítottak a vezető számára; 100 km/órás tempóról a fékút kevesebb, mint 33 méter. A lehengerlő, ám mégis könnyed vezetési élmény során az autó minden egyes kanyart vegytiszta érzelmi pillanattá varázsolt.

A tesztnap végén Valtteri Bottas így nyilatkozott: „Saját autóm konfigurálása a Bottega Alfa Romeo műhelyében izgalmas és különleges élmény volt, de a mai vezetés is legalább annyira lenyűgöző volt. Az autóval szerzett élményeim a tökéletességhez közelítenek – számomra a tökéletesség azt jelenti, hogy teljes szimbiózisban vagy az autóval. Már az első pillanatban otthon éreztem magam benne: rendkívül érzékeny és pontos. Az élmény azonnali. A hangja pedig… utánozhatatlanul Alfa Romeo!”

 

2024. december 17.: az első példány átadása

Az Alfa Romeo a rajongóinak tett merész ígéretét teljesítette: tavaly, 2024. december 17-én elkészült az új Alfa Romeo 33 Stradale első példánya, és elhagyta a rivaltai műhelyt, hogy megérkezzen első tulajdonosához. Ez a dátum szimbolikus jelentőséggel bír: 1966. december 17-én bízta meg a legendás Carlo Chiti az elismert formatervezőt, Franco Scaglione-t a 33 Stradale karosszériájának megtervezésével az aresei múzeum tanácstermében, amely ma a Bottega Alfa Romeo hivatalos központja. Pontosan 58 évvel később a történelem ismételte önmagát: megszületett a 33 Stradale új generációjának első példánya. Egy olyan ikon örökségének ünnepe ez, amely továbbra is lenyűgözi a tiszta sportteljesítmény és az időtlen szépség rajongóit.

 

Forrás: www.media.stellantis.com/hu-hu