- Bresciában ma hivatalosan is elrajtolt a 43-ik alkalommal megrendezett Mille Miglia, főszerepben az 1956-os Alfa Romeo 1900 Super Sprinttel, a Stellantis Heritage gyűjtemény mesterművével, amelyet általában az aresei múzeumban őriznek.
- A Luna Rossa vitorláscsapat tagjai a legendás versenyt a 1900 Super Sprint fedélzetén töltik, ami ideális alkalmat teremt arra, hogy elinduljon a két márka partnersége a 38-ik Amerika Kupa előtt.
- Nem is lehetne jobb alkalom ennél az új 33 Stradale dinamikus nyilvános bemutatkozására sem. Ahogy a 1900 Super Sprint a versenypályán, ez az olasz mestermű is korlátozott darabszámban készül a Carrozzeria Touring Superleggera közreműködésével.
- A 1000 Miglia több mint 1900 kilométeren át szeli át Olaszországot Bresciától Rómáig és vissza, s közben ikonikus tájakat, hegyi hágókat és időtlen szépségű falvakat érint. A közönség lelkesedése és meleg fogadtatása a veterán autók iránt az idők során mit sem változott – ezek a járművek továbbra is izgalmat és érzelmeket keltenek a különböző generációkban.

A szokásos sportorvosi- és műszaki ellenőrzések után ma hivatalosan is elrajtolt a 43-ik Mille Miglia. Idén 29 országból érkezett több mint 400 modell vesz részt a versenyen. A ritkaságok közül kiemelkedik az 1956-os Alfa Romeo 1900 Super Sprint, amely a felbecsülhetetlen értékű Stellantis Heritage gyűjtemény része, és amelyet rendszerint az aresei Alfa Romeo Történeti Múzeumban állítanak ki. A verseny során a Luna Rossa csapat tagjai vezetik majd ezt az autót, s haladnak végig a mintegy 1900 kilométer hosszú, „nyolcasra emlékeztető vonalvezetésű” útvonalon, amely az első tizenkét 1000 Miglia gyorsasági versenyei által inspirált nyomvonalat követi.
Nem is lehetne méltóbb környezetet találni az új 33 Stradale dinamikus nyilvános bemutatkozásához. Az egyedileg gyártott modellből mindössze 33 példány készül. Ez is visszatérést jelent a legendás 33 Stradale szellemiségéhez – egy ikonikus, 1960-as évekbeli autóhoz, amelyet sokan minden idők egyik legszebb járművének tartanak számon. A 33 Stradale közvetlenül a Tipo 33-as modellből származik, azaz abból az autóból, amely valaha a világ motorsportjának egyik nagy neve volt.
A rajt előtti pillanatokban, amikor a 1000 Migliára gondolunk, óhatatlanul is felidéződik a tegnapelőtti műszaki gépátvétel és az úgynevezett „hitelesítés” ceremóniája, amelyet tegnap reggel tartottak az „Olaszország nőstény oroszlánjaként” is emlegetett Brescia egyik legjelentősebb terén, a hangulatos Piazza della Vittorián.
A hitelesítés két szakaszból álló ellenőrzési folyamat: az egyik sportszakmai, amely a személyzet engedélyeit, okmányait és jogosítványait vizsgálja, a másik pedig egy műszaki ellenőrzés, amely az autók technikai állapotára és megfelelőségére fókuszál. A hitelesítés során ólomzárral látják el az autót, amely igazolja, hogy az ellenőrzések megtörténtek, a jármű megfelel a verseny szabályrendszerének, és engedélyt kap a versenyen való részvételre. Túl a technikai részleteken, ez az egyik olyan alkalom, amikor a rajongók testközelből csodálhatják meg a részvevő veterán autókat. Bresciában minden tekintet az Alfa Romeo 1900 Super Sprintre szegeződött – egy olyan autóra, amely az 1950-es évek úrvezetőinek egyik kedvence volt.
A téren rengeteg rajongó volt, a dübörgő motorhang közepette innen indult útjára a 1000 Miglia. A konvoj Bresciából indult el a közönség tapsától kísérve, útba ejtve a Garda-tavat, Veronát és Ferrarát, hogy az első nap végén San Lazzaro di Savenában érjen véget. Ezután következnek a nehéz Raticosa- és Futa-hágók, majd Toszkána és végül Róma varázsa a naplementében. Csütörtökön az útvonal észak felé tér vissza Orvietón, Arezzón és San Marinón keresztül, hogy Cervia-Milano Marittimában, a tengerparton zárja a napot. Pénteken a Tirrén-tenger partja kerül sorra, amikor a mezőny Livornón és a legendás Cisa-hágón halad keresztül, majd Parmába érkezik meg. Szombaton pedig a végső szakasz következik Cremona és a Bassa vidék falvain keresztül, egészen a nagy fináléig Bresciában – abban a városban, amely néhány napig minden évben a veterán autózás világának központja.
A legnagyobb nevek között szerepel a Luna Rossa csapata, amely az Alfa Romeóval közösen vesz részt a 1000 Miglián, ezzel is erősítve a két márka közötti stratégiai partnerséget. Ez az együttműködés nemrég hangulatos videós bejelentéssel indult útjára a 38. Amerika Kupa, a világ legjelentősebb vitorlásversenye előtt, amelyet első alkalommal rendeznek meg Olaszországban, a nápolyi-öböl ikonikus helyszínén. A két márka együttműködése a közös értékek jegyében történik: a technikai tökéletességre való törekvés, a kihívások iránti szenvedély és az olasz kiválóság képviselete köti össze őket.
Az alábbiakban rövid életrajz olvasható a Luna Rossa csapat azon tagjairól, akik részt vesznek ezen a páratlan sporteseményen.
Max Sirena – Kormányos és csapatfőnök
A Riminiben született Massimiliano „Max” Sirena eddig nyolc alkalommal vett részt az Amerika Kupán. Ezek közül a 33-ik versenyt megnyerte a BMW Oracle Racing színeiben, ahol az árbocszárny menedzsereként dolgozott, majd a 35-ik futamon, 2017-ben, Bermudán, az Emirates Team New Zealand csapatával is győzött. Max egyúttal a Luna Rossa Extreme 40 csapatának kormányosa is volt, amellyel 2011-ben megnyerte az Extreme Sailing Series bajnokságot. A Luna Rossával az olasz csapat minden eddigi Amerika Kupa indulásában részt vett, kezdve a 2000-es évvel, és kétszer is megnyerte a kihívók válogatóját (a Louis Vuitton Kupát 2000-ben és a Prada Kupát 2021-ben). 2013-ban lett a csapat kormányosa és vezetője – ezt a szerepet mindmáig betölti. Szabadidejében minden tengeri tevékenységért rajong, de szenvedélyesen szereti a motorokat, a hosszútávú versenyeket és a kerékpározást is. Ha nem lett volna profi vitorlázó, biztosan a tengeri szektorban helyezkedett volna el – bár valójában sosem volt „B terve”.
Vittorio Bissaro – Trimmer / Csapattag
A milánói Politecnico di Milano repülőmérnöki karán végzett Vittorio elnyerte a CONI „Sportérdemek aranygallérja” kitüntetést. Tízévesen kezdett el vitorlázni Optimist osztályban, de első versenyeit többtestű hajókon teljesítette, ahol azonnal sikereket ért el: Lamberto Cesari társaságában négyszeres olasz Formula 18 bajnok lett. A Nacra 17 olimpiai osztályba való átmenet természetes lépés volt számára: Silvia Sicourival alkotott párosuk három alkalommal állt dobogón világbajnokságokon és Európa-bajnokságokon, valamint három Világkupa-győzelmet is aratott. A 2016-os Riói Olimpián ötödik helyen végeztek, éppen lecsúszva az éremről. 2017 óta Maelle Frascarival vitorlázik, akivel 2019-ben világbajnoki címet nyertek. Bissaro kiváló szakértője a tengeri, nyíltvizi versenyvitorlázásnak is, és számos nagy nemzetközi regattán vett részt a Maserati Multi 70 fedélzetén, Giovanni Soldini stratégája volt. A Luna Rossával 2024-ben, Barcelonában versenyzett először az Amerika Kupán. Imádja a hegyeket, a végtelen horizontot és a zord környezeteket. Ha nem profi vitorlázó lett volna, szinte biztos, hogy hegymászóként teljesedett volna ki.
Jacopo Plazzi – Edző és az Ifjúsági & Női Program koordinátora
A ravennai születésű Jacopo kilencévesen kezdett vitorlázni Optimist osztályban. A 49-es hajóosztályban Európa-bajnoki bronzérmet szerzett, valamint több világszintű top 10-es helyezést ért el. A nagy teljesítményű vitorlázás elkötelezett híveként edzőként is tevékenykedik a SailGP versenysorozatban. A 2024-es barcelonai Amerika Kupa volt a második szereplése ezen a rangos eseményen – szintén a Luna Rossa színeiben. Gyerekként arról álmodott, hogy egyszer megnyeri az Amerika Kupát – családja ezt a szenvedélyt és célt örökítette rá. Ma ott van, ahol mindig is lenni akart: azért dolgozik, hogy elérje ezt az álmot. Ha nem a tengeren teljesedett volna ki, akkor a hegyekben képzelné el magát, amelyek mindig is vonzották.
Umberto Molineris – Trimmer / Csapattag
Umberto tízévesen kezdett vitorlázni az Adrián, az ifjúsági hajóosztályok (először az egytestűek, majd főként a 420-as) mezőnyében. Később áttért az olimpiai szakágra, előbb a 470-es, majd a 49-es osztályba, ahol olasz bajnoki címet nyert, valamint több világszintű top 10-es helyezést is elért.
Ezt követően más típusú hajókkal és profi versenyszériákban is kipróbálta magát. 2021-ben csatlakozott a Luna Rossa csapatához az Új Generáció program keretében, és két Amerika Kupa kampányban is részt vett (Auckland 2021 és Barcelona 2024). Szenvedélyesen szereti a zenét, zongorázik is (zeneiskolát végzett), valamint rajong minden vízi sportért és a síelésért. Ha nem lett volna profi vitorlázó, akkor is szabadtéri munkát választott volna. Noha közgazdaságtant tanult, soha nem érdekelte az irodai munka.
Ruggero Tita – Kormányos / Csapattag
Olimpiai aranyérmes Nacra 17 osztályban a 2024-es párizsi és a 2021-es tokiói olimpián, háromszoros Arany Gallér-díjas a sportérdemekért (2018, 2021, 2022), valamint 2022-ben elnyerte a Rolex Év Vitorlázója címet is. Tita informatikai mérnöki és üzleti menedzsment diplomát szerzett. Mindössze 13 évesen olasz, svájci és európai bajnok lett az Optimist osztályban. Ezután a 29-es hajóosztályban versenyzett, majd áttért a 49-esre, ahol többszörös olasz bajnoki címet szerzett. A 2016-os Riói Olimpián Pietro Zucchettivel együtt versenyzett, ezt követően váltott a Nacra 17-re, ahol Caterina Banti társaként (orrvitorlázóként) Tokióban és Párizsban is olimpiai aranyat nyertek, valamint négy világbajnoki és négy Európa-bajnoki címet is elhódítottak. Tita közreműködött a Luna Rossa felkészülésében a 36-ik Amerika Kupára, ám a 2021 nyarára halasztott olimpia miatt nem tudott részt venni a versenyen. Szenvedélyesen szereti a síelést, snowboardozást és siklóernyőzést – ha éppen nem a vízen van, akkor a hegyoldalakon lehet látni. Az Amerika Kupán első ízben 2024-ben vett részt a Luna Rossa színeiben.
Rocco Falcone – Trimmer / Csapattag
Antiguán született, kettős – olasz és antigua-barbudai – állampolgár. Rocco igazi „mindenes” vitorlázó, aki számos hajótípussal szerzett versenytapasztalatot: Optimist, Laser, 29-es, Dragon, Big Boat, One Design osztályok, valamint klasszikus és veterán hajók. Emellett több tengeri versenyen is részt vett, és három Atlanti-óceáni átkelés is szerepel az eredményei között. Három évig Kanadában tanult közgazdaságtant, majd visszatért Európába, ahol számos nemzetközi versenysorozatban szerepelt – többek között a 69F-nek szentelt Youth Foiling Gold Cupban, ahol kiváló eredményeket ért el. 2024-ben csatlakozott a Luna Rossa Prada Pirelli utánpótláscsapatához, és trimmerként megnyerte az UniCredit Youth Amerika Kupát Barcelonában, az AC40 fedélzetén. Szabadidejében szívesen foglalkozik wingfoilozással, horgászattal, illetve barátaival és családjával hajózik.
Guido Gallinaro – Kormányos / Csapattag
A Garda-tó partján fekvő Desenzanóban született, és a klasszikus vitorlás útvonalat járta be: az Optimist osztálytól kezdve a Laser 4.7-en és a Radialon át – ezekben az osztályokban egy világbajnoki és két Európa-bajnoki címet szerzett. Emellett négyszer egymás után nyerte meg az olasz bajnokságot. Egy ideig a Star osztályban is versenyzett, a szakág legismertebb bajnokaival együtt, majd áttért a 49-esre (az ötödik helyet szerezte meg a 2019-es CICO-n), mindeközben pedig orvosi egyetemi tanulmányait is megkezdte. Olimpiai felkészülése miatt időlegesen szüneteltette tanulmányait, és csatlakozott a holland utánpótláscsapathoz, hogy részt vegyen a 2021-es Ifjúsági Amerika Kupán – de a versenyt törölték. Ez a tapasztalat kulcsfontosságúnak bizonyult, amikor bekerült a 69F versenysorozatba, ahol már a Luna Rossa színeiben is vitorlázott. 2024-ben hivatalosan is csatlakozott a Luna Rossa Prada Pirelli csapatához, és ugyanebben az évben tagja volt annak az alakulatnak, amely megnyerte az UniCredit Youth Amerika Kupát.
Giulia Conti – Kormányos / Női Vitorláscsapat
Megkapta a sportérdemekért járó CONI Arany Gallér díjat. Conti Alessandra Sensini után a legtöbb olimpiai szerepléssel rendelkező olasz vitorlázónő. Első olimpiáján, az athéni 2004-es játékokon Yngling osztályban indult, majd Pekingben és Londonban a 470-es osztályban versenyzett Giovanna Micollal, míg a 2016-os Riói olimpián a 49-es FX osztályban Francesca Clapcich oldalán szerepelt. Az utolsó három olimpiai részvételén egyaránt ötödik helyen végzett. A 470-es hajóosztályban jelentős eredményeket ért el a világbajnokságokon (ezüst 2008-ban, bronz 2010-ben), valamint az Európa-bajnokságokon is (arany 2009-ben, ezüst 2007-ben és 2010-ben). A 49-es FX osztályban világbajnoki címét 2015-ben Buenos Airesben szerezte meg, míg 2014-ben Santanderben harmadik lett. Az Európa-bajnokságokon is remekelt: 2015-ben első lett Portóban, 2016-ban pedig második Barcelonában. Olimpiai pályafutása után edzőként folytatta az Egyesült Államokban, és 2020-ban első nem amerikaiként választották meg az év nemzeti edzőjének. 2024-ben csatlakozott a Luna Rossa Prada Pirelli női csapatához, ahol az AC40 fedélzetén – kormányosként és társkormányosként – megnyerte a Puig Women’s Amerika Kupát Barcelonában.
Alice Linussi – Trimmer / Női Vitorláscsapat
Triesztben született, és kommunikációtudományból szerzett diplomát. Linussi hétéves korában kezdett vitorlázni az Optimist osztályban, majd a 420-as hajóosztályban orrfedélzeti pozícióban versenyzett, ahol mindössze 15 évesen világbajnoki címet szerzett. Ezt követően az olimpiai 470-es osztályra váltott, amelyben 2019-ben megnyerte a vegyes junior Európa-bajnokságot, az összesített rangsorban pedig bronzérmet szerzett.
2017-ben, mindössze 16 évesen egy 80 lábas hajót kormányzott a világ legnagyobb létszámú regattáján, a Barcolanán, majd 2023-ban megnyerte az esemény saját kategóriáját. Ugyanebben az évben belépett a foil vitorlázás világába, és részt vett a 69F hajóosztályban rendezett Women Foiling Gold Cup versenysorozaton, ahol a harmadik helyet szerezte meg.
Szenvedélyes alpesi síelő, több sportágat is űz, ám az igazi szerelme továbbra is a vitorlázás marad. 2024-ben, nem sokkal diplomázása előtt csatlakozott a Luna Rossa Prada Pirelli csapathoz, és még ugyanebben az évben tagja volt annak az alakulatnak, amely megnyerte a Puig Women’s Amerika Kupát.
Maria Vittoria Marchesini – Kormányos / Női Vitorláscsapat
Triesztben született, és hétévesen kezdett vitorlázni az Optimist osztályban – nagyapja tanácsára. 14 éves korában bronzérmet nyert a női világbajnokságon. Később a 420-as hajóosztályban lett kormányos, ebben az osztályban a 2016-os női világbajnokságon újabb bronzérmet szerzett. Ezt követte az olimpiai 470-es osztály, amelyben 2019-ben junior vegyes világbajnoki aranyat, valamint junior vegyes Európa-bajnoki bronzérmet nyert. 2022-ben a 49-es FX osztályra váltott, ahol az orrfedélzeten versenyzett. Ugyanebben az évben kezdett el foglalkozni a wingfoillal, amely szenvedélyévé vált – 2023-ban több világbajnoki versenyen is elindult. 2023-ban a 69F hajóosztályban kormányosként harmadik helyen végzett a Women Foiling Gold Cupon. Egyetemi tanulmányait közgazdaságtan és menedzsment szakon folytatja, szabadidejében szívesen túrázik a hegyekben és síel, bár az élete a vitorlázás körül forog. 2024-ben csatlakozott a Luna Rossa Prada Pirelli csapathoz, és még abban az évben tagja volt a Puig Women’s Amerika Kupát megnyerő csapatnak.
Sara Paesani – PR- és Kommunikációs Igazgató
Közgazdaságtanból diplomázott, majd menedzsment és informatikai mesterképzést végzett, melyet a Cambridge-i Egyetemen szerzett szakképzéssel egészített ki. Vitorlázókarrierjét szörfözéssel és a 420-as osztállyal kezdte, majd az offshore vitorlázás felé fordult, több nemzetközi regattán és Földközi-tengeri átkelésen is részt vett. Szakmai pályafutása során jelentős tapasztalatot szerzett az üzleti tanácsadás területén, továbbá több kiemelkedő sportmárka marketing- és szponzorációs tevékenységét irányította – többek között az Olasz Labdarúgó-válogatott, a Juventus F.C., a Gazzetta dello Sport, a Giro d’Italia és az UniCredit Bajnokok Ligája kampányainál. Szenvedélyes motorsport-rajongó, tesztpilótaként off-road expedíciókon is részt vett, és megnyerte a Land Rover G4 Challenge olaszországi válogatóját. A hajózási szektorban a Grand Soleil márka újraindításának kommunikációját és marketingjét vezette, emellett médiatudósítóként és producerként dolgozott a Sky Sport Icarus című műsorában. 2018-ban csatlakozott a Luna Rossa csapatához, mint PR- és kommunikációs igazgató. A 2024-es Amerika Kupa már a második kampánya volt a csapattal. Szabadidejében szívesen síel, szörfözik, wingfoilozik és úszik.
Forrás: www.media.stellantis.com/hu-hu
