Gilles Vidalról túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a francia formatervezés sztárja. Ő az, aki a vagány Peugeot 208-as, a harmonikus 308-as és az újító szellemű 3008-as modellek mögött állt. Vidal most visszatér a Stellantis európai márkáihoz: 2025. október 1-jétől ő viszi tovább vállalatcsoport formatervezésének stílusos vonalát.

Bár nem új slágergyanús modellt mutatott be a Peugeot, mégis igazán izgalmas hírrel szolgálhatunk: Gilles Vidal, akinek dizájnja a modern Peugeot-formanyelv esszenciájáról szól, visszatér a Stellantis családhoz. Új pozíciójában ezúttal a vállalatcsoport európai márkáinak formatervezéséért felel majd. Ő lép a nyugdíjba vonuló Jean-Pierre Ploué helyére, és a Peugeot, Citroën, Opel, Fiat és Lancia ikonikus európai márkáinak stílusát fogja irányítani.

Gilles Vidal

Bár karrierjének utóbbi öt évét a Renault-nál töltötte, Vidal most visszatér a gyökereihez. A Peugeot és Citroën formatervezésében eltöltött 25 év alatt olyan modellek formatervezése fűződik a nevéhez, mint a Peugeot 308 II, amelyet 2013-ban mutattak be, és 2014-ben lett az Év Autója, a Peugeot 3008 II, amely 2016-ban érkezett, majd 2017-ben hódította el a díjat, valamint a Peugeot 208 II, amely 2019-ben jelent meg, és 2020-ban koronázták meg ugyanezzel az elismeréssel. Az előző évtized arról szólt, hogy Vidal nem tudott hibázni: bármihez nyúlt, az arannyá változott. Ezek a modellek nemcsak különlegesen szépek, hanem díjnyertesek is: a maga idejében mindhárom új mércét állított a kategóriájában.

Ha mélyebbre ásunk, azt is megtudjuk, hogy Vidal karrierje még 1996-ban indult a Citroënnél, ahol például a Berlingo restylingján, a Saxo rallye-verzión és az Osmose koncepcióautón dolgozott. A Peugeot-nál aztán a koncepciók terén szerzett tapasztalatokat olyan modellekhez vitte tovább, mint a BB1 és a SR1 tanulmányok, mielőtt 2010-ben átvette a design-vezetői posztot – innen indult a Peugeot dizájnforradalma.

A Peugeot Onyx koncepcióautó

Tudjuk még tovább is méltatni Vidal munkájának különlegességét: a Peugeot Onyx koncepcióautót is ő jegyzi. Ez egy igazán különleges, kézműves elemekkel teli, rézborítású, hibrid szuperautó — talán semmi nem fejezi ki jobban Vidal látásmódjának polarizáló, de lenyűgöző oldalát. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy az 508-as és 5008-as modelleknél szintén jelentős szerepe volt a stílus átformálásában – ezek a formatervek sem sikerültek kevésbé emlékezetesre.

Most, amikor visszatér a Stellantis márkáihoz, Vidal célja nem csupán a stílusirányvonalak koordinálása lesz, hanem egy egységes, a márkákon átívelő vizuális nyelv kialakításának megteremtése is. Vidal a vállalatcsoport formanyelvének alapjait fogja lerakni, amelyek a Stellantis valamennyi márkájánál érvényesek lesznek. Minden ezekből fog építkezni – legyen szó a Peugeot nagymacskás eleganciájáról, a Citroën játékos innovációjáról, az Opel precíz geometriájáról vagy a Lancia szoborszerű finomságáról.

Az új E-208

A cél tehát olyan közös formanyelvi bázis megalkotása, amely egyfelől jól definiált kereteket ad, ugyanakkor mégis lehetővé teszi, hogy minden márka saját hangján szólaljon meg. A kihívást nehezíti – és egyben nemesebbé is teszi –, hogy Vidal minderre kulcsfontosságú időszakban vállalkozik. Munkája az elektromos átállás közepette zajlik majd, amikor a formatervezés nem egyszerű felületkezelés, hanem az ügyfélélménnyel közvetlenül kommunikáló dimenzió lesz.

A Stellantis vezetése is érzékeli ennek súlyát: Jean-Philippe Imparato, a Stellantis összeurópai ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy Vidal „mély tudással bír az európai autózási kultúra iránt”, és előrelátó formatervezési filozófiája kulcs lesz a mobilitás újradefiniálásában. Ralph Gilles, a Stellantis globális designfőnöke pedig elsőrangú szakértőnek nevezte Vidalt, és hangsúlyozta, hogy korábbi munkássága, valamint európai Év Autója díjas modelljei alapján Vidal tovább építheti már eddig is lenyűgöző szakmai örökségét.

A 3008 belül

A Peugeot és testvérmárkái számára mindez azért izgalmas, Vidallal együtt a kreatív tűz is visszatér. Gilles Vidal személyében fontos szakembert igazolt a Stellantis, hiszen ő az, aki érzést csempészett a francia autódizájnba, aki egyszerre ért a márkák hagyományaihoz, és aki minden bizonnyal friss szemléletet fog meghonosítani.

Forrás: www.autoszektor.hu