Az Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Opel és Peugeot az olcsó autók új kategóriáját alakítja ki

A Stellantis autóipari egyesülés, amely az Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Opel és Peugeot márkákat tömöríti, új, önálló kategóriát szeretne létrehozni a kisebb, olcsóbb és egyszerűbb autótípusok számára. Jean-Philippe Imparato, a Stellantis európai vezetője, az Automotive News Europe-nak adott interjújában fejtette ki, hogy az új kategória várhatóan felerősítené az eladásokat, és jelentősen csökkenthetné az Európai Unióban forgalomban lévő 250 millió személyautó környezeti terhelését.

Az új kategória részletei

Az új miniautók maximum 3,5 méter hosszúak lennének, és a jelenlegi biztonsági előírásoknál enyhébb követelmények vonatkoznának rájuk. Ez a könnyítés segítene alacsonyan tartani a fejlesztési és gyártási költségeket, így a fapados modellek ára körülbelül 15 ezer euróra becsülhető, ami átszámítva kevesebb mint 6 millió forintot jelentene. 2019-ben ebben az árkategóriában egymillió új autót adtak el Európában, de az eladások mára évi 100 ezer darabra csökkentek, ami a piac körülbelül 10%-át jelenti.

Támogatás az EU részéről

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is támogatja az ötletet, azonban még nem világos, hogy a megfizethető kategória kizárólag elektromos autókat foglal-e magába, vagy benzinmotoros járművek is szerepelhetnek benne, ahogyan azt Imparato javasolta. Az európai autóipari szereplők és a Bizottság képviselői szeptember 12-én találkoztak, hogy egyeztessék a kérdéseket.

A találkozó után kiadott közleményben az EU jelezte, hogy nyitott a helyi autóipar védelmét célzó kezdeményezésekre, beleértve az olcsó autók kategóriájának létrehozására vonatkozó ötletet is. A Reuters hírei szerint a belső égésű motorral szerelt autók 2035-ös betiltására vonatkozó célkitűzés a jelenlegi piaci tendenciák mellett megvalósíthatatlan, így várhatóan az EU 2026-ról az idei év végére előrehozza a terv felülvizsgálatát.

Példa Japánra

Az európai olcsóautó-kategória tervei egyelőre formálódnak, de Japán már rendelkezik példával, hiszen ott 1949 óta létezik egy szabályozás, amely hatalmas teret biztosított az úgynevezett kei car-oknak. Ezek a járművek maximum 3,4 méter hosszúak, 1,48 méter szélesek és 660 köbcentis motorral rendelkeznek. Az ottani piac több mint harmadát teszik ki, és a legnépszerűbb kei autók ára körülbelül 4 millió forintnak megfelelő összeg.

Forgalomba kerülő újdonságok

A Stellantis javaslata szerint a szén-dioxid-kibocsátás gyorsabb csökkentése érdekében roncsprémiumot kellene bevezetni Európában, ami elősegítené a régebbi, magasabb károsanyag-kibocsátású autók leselejtezését. A jövő hét Müncheni Autószalonja hasonló témák körül forog, hiszen az európai autóipar versenyképességi válságban van. A kínai márkák egyre népszerűbbé válnak, piaci részesedésük két év alatt megduplázódott.

Bár a Stellantis és más gyártók olcsóbb elektromos autókat terveznek, a hagyományos autók gyártása is folytatódik, hiszen a vásárlói igények egyelőre nem csak a villanyautók irányába mutatnak. A BMW új modellje, az iX3, amely várhatóan a piacon megjelenik, szintén jelzi az ipar reakcióját a vásárlói igényekre, ahogyan több gyártó is az elektromos és hibrid modellek irányába mozdul el.

A piaci helyzet és az új technológiák összefonódása jövőbeli kihívások elé állítja az európai autóipart, amely igyekszik lépést tartani a globális trendekkel, miközben védi helyi érdekeit is.

Forrás: https://maikurir.hu/