Az olasz Fiom-Cgil szakszervezet szerint a Stellantis négy év alatt közel tízezer munkahelyet szüntetett meg Olaszországban, miközben a járműgyártás is látványosan visszaesett. A 2004-es egymilliós termeléshez képest tavaly már kevesebb mint a fele készült el.
A Stellantis olaszországi dolgozóinak száma 2020 végén még több mint 37 ezer fő volt, 2024 végére viszont alig több mint 27 ezerre csökkent. A szakszervezet szerint főként a Fiat, a Lancia és az Alfa Romeo köré szerveződő üzemeknél voltak nagyobb leépítések, amelyek az utóbbi években egyre kisebb szerepet kaptak a csoport működésében.
Az olasz autóipari kibocsátás húsz év alatt a felére esett vissza. A 2004-ben még egymilliós termelés 2024-re 480 ezer alá süllyedt. A Stellantis piaci részesedése is csökkent, Olaszországban két év alatt 35 százalék fölöttiről 30 százalék alá esett.
Nehézségek az átállásban
A szakszervezet szerint a leépítések hátterében a globális autóipar átalakulása áll. Az elektromobilitásra való átállás hatalmas beruházásokat igényel, a kínai gyártók előretörése pedig egyre nagyobb nyomást helyez az európai piaci szereplőkre.
A Stellantis ígéri, hogy igyekszik újraéleszteni az olaszországi termelést. Az egyik legfontosabb lépés a Fiat 500 hibrid változatának gyártása, amelyet a torinói Mirafiori üzemben indítanak el. Az ikonikus üzem a cég reményei szerint kulcsszerepet játszik majd abban, hogy visszanyerje lendületét Olaszországban – írja a Reuters.
Forrás: www.autopro.hu