A Stellantis korábbi vezérigazgatója, Carlos Tavares szerint a Fiat Chrysler és a PSA összeolvadásából létrejött autóipari óriás jövője korántsem biztos. Új könyvében azt írja, hogy a cég hárompólusú szerkezete – olasz, francia és amerikai érdekek mentén – instabil, és akár a vállalat felbomlásához is vezethet.

Tavares szerint a Stellantis működési modellje hosszú távon nem fenntartható, mert az olasz, francia és amerikai központok közötti politikai és gazdasági érdekellentétek fokozatosan alááshatják az egységet. A volt vezér úgy véli, a cég fennmaradása azon múlik, hogy a menedzsment képes-e fenntartani ezt a kényes egyensúlyt.

A vezető azt sem zárja ki, hogy ha az erőviszonyok megbomlanak, az európai érdekeltségek egy kínai gyártóhoz kerülhetnek, miközben az amerikai márkák – köztük a Jeep, a Chrysler, a Dodge és a Ram – önálló útra lépnének. Tavares szerint ez a forgatókönyv akár piaci előnyökkel is járhatna az amerikai oldalon, ugyanakkor Európa számára komoly veszteség lenne.

Törékeny egyensúly

A Stellantis 2021-ben jött létre a PSA és a Fiat Chrysler összeolvadásával, és ma 14 márkát irányít világszerte. Az egyesülés célja a globális versenyképesség növelése és az elektromos átállás felgyorsítása volt, ám Tavares most úgy látja, hogy a korábban erőnek szánt integráció mára törékennyé vált.

A menedzser 2024 végén mondott le a vezérigazgatói posztról, miután a költségcsökkentések és az ambiciózus elektromobilitási célok miatt bírálatok érték. Bár utólag elismerte, hogy több döntését ma már másként hozná meg, továbbra is úgy véli, a cég túl sok irányba húz egyszerre.

Az elmúlt hónapokban a Stellantis vezetése – már Antonio Filosa irányítása alatt – újabb szervezeti átalakításokat jelentett be, amelyek a régiók nagyobb önállóságát célozzák. Ez azonban Tavares szerint éppen hogy felgyorsíthatja a cég szétesését, ha a közös stratégiai irányvonal hiányzik – írja a Motor1.

Forrás: www.autopro.hu