Az akkumulátor-technológia két kiemelkedő kínai szereplője, a Chery és a Sunwoda is új mérföldkövet jelentett be a napokban az elektromos járművekbe tervezett szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésében.
A Chery a 2025-ös Globális Innovációs Konferencián mutatta be első saját fejlesztésű, teljesen szilárdtest-akkumulátor modulját, amelynek cellaszintű energiasűrűsége 600 Wh/kg – ez az egyik legmagasabb érték, amit kínai gyártó eddig bejelentett. Az új akkumulátor a gyakorlatban, valós körülmények között akár 1300 km hatótávot tesz lehetővé egyetlen töltéssel, elméleti maximuma pedig az 1500 km-t is meghaladhatja. A modul magas fokú biztonságról tett tanúbizonyságot, extrém próbákon, például szögbeütés vagy fúróval történő lyukasztás esetén sem gyullad ki és nem bocsát ki füstöt.
Az új modul kifejlesztésében a Chery Solid-State Battery Research Institute szerepe kiemelkedő, amely polimer alapú, in-situ szintetizált szilárd elektrolitot és lítium-dús mangánkatalizátoros katódanyagot alkalmazott. A Chery 2026-ban tervezi a próbagyártás megkezdését, a szélesebb piaci bevezetés pedig 2027-re várható.
A Sunwoda, Kína másik jelentős akkumulátorgyártója, a Xin Bixiao nevű polimer szilárdtest-akkumulátort mutatta be a 2025-ös New Energy Battery Industry Development Conference rendezvényen. A cella energiasűrűsége ugyan „csak” 400 Wh/kg, de ők már az idén hozzálátnának a próbagyártáshoz. A cég 0,2 GWh kapacitású kísérleti gyártósort épít az év végére, 2026-ban pedig már a tömeggyártást is elindítaná 1 GWh-s kapacitással. A Xin Bixiao több mint 1200 töltési ciklust bír ki és akár egy évtizedig is megtarthatja kapacitásának legalább 80%-át, egy feltöltéssel pedig akár 1000 kilométer hatótávot is adhat az elektromos autóknak.
A Sunwoda laboratóriumi körülmények között már 520 Wh/kg energiasűrűségű lítium-fém szilárdtest-akkumulátorokat is tesztelt, és a 2027-re tervezett fejlesztésekkel akár 700 Wh/kg-ot is elérhetnek az energiasűrűségben. A vállalat úgy számol, hogy az új technológia révén a polimer alapú szilárdtest-akkumulátorok ára 2026-ra megközelítheti a néhány elektromos autómodellben már elérhető félig-szilárd változatok árát, ami kulcsfontosságú a tömeges piaci bevezetéshez.
Az energiasűrűség szempontjából egyébként mindkét bejelentés jelentős előrelépést képvisel: a mai tipikus lítiumion-akkumulátorok energiasűrűsége 250–300 Wh/kg körül van, így a Chery 600 Wh/kg és a Sunwoda 400–520 Wh/kg értékei azt jelentik, hogy egy jármű közel ugyanakkora tömegű akkumulátorban kétszer annyi energiát képes tárolni. Ez a fejlesztés nemcsak a hatótávot növeli, hanem lehetővé teszi könnyebb és kompaktabb akkumulátorcsomagok alkalmazását, ami a villanyautók tervezésében és teljesítményében is komoly előnyt jelent.
Forrás: www.villanyautosok.hu


