December 10-én esedékes az Európai Bizottság értekezlete, ahol a 2035-ös szabályozás felülvizsgálata is napirenden lehet és az európai autógyártás jövőjét érintő kérdéseket tárgyalnak.

Az iparág legnagyobb lobbiszervezete egyértelművé tette, hogy mit szeretne a várható autóipar csomag és intézkedések kapcsán.

Lazítani

Az európai autógyártók lobbiszervezete az ACEA főigazgatója nyílt levélben szólítja fel az európai döntéshozókat a 2035-ös szabályozás újragondolására.

A szervezet levele azzal indít, hogy leszögezi, ők nem az elektrifikáció ellen ágálnak, tagszervezeteik milliárdokat fektettek az elektromos átállásba, de szerintük a 2035-ös céldátum nem reális.

Az okok között szerepel, hogy az európai újautó-piac még mindig nem tért vissza a COVID előtti szintre, hárommillióval kevesebb autó fogy, mint 2020 előtt. A fő probléma azonban szerintük az, hogy az európai kormányok nem követelték meg a szükséges hálózatfejlesztéseket és nem fektettek eleget a töltőinfrastruktúrába sem. Azt is felróják a politikusoknak, hogy a különböző támogatási programok nem konzisztensek, ad-hoc jellegűek. Az ACEA szerint ráadásul a fogyasztói igények is különbözőek.

Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója. Forrás: acea.auto

A lobbiszervezet szerint ezért a 2030-as és 2035-ös kibocsátási célértékek nem reálisak és a következő változtatásokra van szükség:

  1. Vegyék ki, és egy ún. háromsávos megközelítés keretén belül kezeljék a személyautóktól külön a kishaszongépjárműveket, illetve a nehézgépjárműveket (buszokat, teherautókat). A furgonok, kisáruszállítók kapcsán az ACEA szerint még nagyobb rugalmasságra van szükség, mivel ezeket főleg a kis és közepes vállalkozások használják, míg a buszok és teherautók esetén a gyártók felelősségén kívül eső folyamatok nehezítik az átállást.
  2. Technológiasemleges CO2 szabályozást sürgetnek, amely nem tiltja meg a plug-in hibridek, hidrogénautók és egyéb hajtásláncok gyártását. Szerintük ezek a kibocsátások könnyen ellentételezhetőek azzal, ha például az autógyártók másutt, az ellátási láncukban csökkentik a CO2-t. Szerintük az is sokat zöldítene az EU flottán, ha ilyen járművek váltanák a 20 éves autókat.
  3. Több kormányzati, anyagi támogatást szeretnének az elektromos autók vásárláshoz és különösen kiemelik a céges flották szerepét. A nehézgépjárművek kapcsán pedig a fuvarozók felelősségéről beszélnek abban a tekintetben, hogy az áruszállítást minél nagyobb arányban állítsák át zéróemissziós járművekre. Arra is felszólítják a politikusokat, hogy járjanak elöl a jó példával és a nyilvános tenderekben részesítsék előnyben a zéróemissziós flottákat.
  4. Óvatosságra intenek a „Made in Europe‟ követelmények bevezetése kapcsán, amelyek az akkumulátorgyártás európai részarányának növelését követelik meg a gyártóktól. Mint mondják, a globális ellátási láncban csak jó előre tervezve, lassan lehet változtatásokat végrehajtani. Arra is emlékeztetnek, hogy az európai akkugyártáshoz az is kell, hogy gyorsabb legyen az engedélyeztetés, olcsóbb, képzett legyen a munkaerő és legyenek anyagi források a gyárépítésre, legyen az energia.
  5. Végül az autóipart érintő, a következő években életbe lépő szabályozások egyszerűsítését kérik számon a döntéshozókon. Példának említik az olcsó kisautók kapcsán tervezett könnyítéseket, de hasonló engedményt kérnek a teherautók és kamionok Euro 7-es szabályozása kapcsán is, amelyet nem tartanak reálisnak.

Az ACEA felhívja a politikusok figyelmét, hogy az európai autóipar az Unió GDP-jének 7,5 százalékát teszi ki és 2,5 millió közvetlen munkahelyet jelent.

 

Forrás: www.villanyautosok.hu