Hamarosan úttörő jelentőségű, példaértékű szolgáltatást vezetnek be Európában. A Peugeot anyavállalata, a Stellantis, valamint a villamosítás francia specialistája, a Qinomic között létrejött megállapodásnak köszönhetően kevesebb mint egy éven belül bárki villanyautóvá építtetheti át Peugeot Expertjét, méghozzá egy hivatalos, a gyár támogatását élvező program keretében. Ez önmagában is nagy jelentőségű hír, a konverzió tényénél is izgalmasabb azonban mindaz, ami életre hívta ezt az együttműködést, és az, amit ez a kezdeményezés közép- és hosszú távon elérhet.
Másfelől viszont ugyanezen idő alatt lassan, de egyértelműen nőtt az európai gépjárműflották átlagos életkora. Ez pedig arra enged következtetni, hogy a frissen eladott járművekkel – így a hálózatról tölthető modellekkel is – nem az élettartamuk végére eljutott járműveket váltják ki az ügyfelek. Ez pedig környezetvédelmi szempontból igen aggályos. Egy-egy új autó – legyen bár motorja elektromos vagy belső égésű – teljes életciklusára vetített szénlábnyomában ugyanis jelentős hányadot képvisel a gyártás, illetve a hulladékhasznosítás során felszabaduló CO2. Minél hosszabban használunk egy járművet, ezek a fix környezeti terhek annál inkább eloszlanak – és fordítva: minél gyakrabban cseréljük le az autónkat, annál magasabb lesz az élettartamára vetített kibocsátás.
Ugyanerre készül most társmárkái élén a Peugeot, épp csak egy jóval szélesebb ügyfélkör számára releváns szegmensben: a középkategóriás könnyű áruszállítók piacán. Az autógyártó és a Qinomic először egy évvel ezelőtt, 2022 decemberében ültek le a tárgyalóasztalhoz, hogy lefektessék a Stellantis körkörös gazdasági stratégiájába szervesen illeszkedő projekt részleteit. Most pedig, egy évvel később már közzé is tették a 2024 második félévétől megrendelhető csomag előzetes, vázlatos paramétereit. Ezek szerint 200 kilométer körüli WLTP hatótávolsággal, gyors tölthetőséggel, valamint 900 kilogrammot meghaladó hasznos teherbírással számolhatnak azok, akik az emissziócsökkentés ezen újszerű és ésszerű módját választják.
Egyelőre sem az árakról, sem a szállítási határidőről nem áll rendelkezésre információ, ahogy azt sem árulta el a Peugeot, hogy az Expert mely generációja kompatibilis az átépítő csomaggal, mint ahogy az sem egyértelmű, hogy csak az áruszállító modellváltozat kap esélyt a megtisztulásra, vagy a Traveller, azaz a személyszállító modellváltozat is átalakítható e-üzemre. A program keretében épített elektromos furgonok a fenti paraméterek alapján jóval kisebb akkumulátort kapnak, mint a 2024-es modellévben immár akár 350 kilométeres hatótávolsággal rendelkező, gyári Peugeot e-Expert. Ez kétszeresen is észszerű megoldás: egyrészt, mert így a Peugeot eltérő helyzetekre optimalizált karakterű modellekkel fedheti le a piacot, másrészt, mert így még inkább megfizethető alternatívát kínálhat ügyfeleinek a márka.
Forrás: hu.motor1.com