Elakadni látszanak az elektromos autózással kapcsolatos nyugat-európai tervek, és egyelőre úgy tűnik, hogy kevesek kiváltsága marad, ezért a felvevő piacok is szűkebbek lettek – mondta az InfoRádióban Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese.
„Egyelőre az elektromos autózás inkább életforma, mint egy széles társadalmi réteg közlekedésének a megoldása. A töltőhálózat, az infrastruktúra Európa keleti felében mindenképpen gyerekcipőben jár” – mondta Krepsz Zoltán az InfoRádióban. Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese hozzátette, hogy a skandináv országokban, Németországban és Ausztriában ugyan bővebb a töltőhálózat, de ezekben az országokban is megnehezíti a villanyautók vásárlását a magas ár.
Az Európai Unió 2035-től tiltja az új benzines és dízelautók értékesítését, a piacra kerülő új autók nem bocsáthatnak ki szén-dioxidot. Ennek célja, hogy 2050-re a közlekedési ágazat szén-dioxid-semlegessé váljon, ezek a szabályok viszont nem érintik a már forgalomban lévő autókat.
A szakértő szerint az elektrifikációra már egy ideje nagy hangsúlyt fektetnek az ágazatban, de érezhető bizonyos visszalépés is. A prémium kategóriában van olyan német gyártó, ahol nem egyedi modelleket gyártanak elektromosként, hanem a meglévő palettában végeznek fejlesztéseket, hogy a vevők tudjanak teljesen akkumulátoros energiaellátású járművet vásárolni.
Krepsz Zoltán azt sem tartja kizártnak, hogy a Magyarországon gyártott akkumulátoroknak Németországban nem lesz olyan erős felvevőpiaca, mint ahogy arra előzetesen számítani lehetett.
Hirdetés
„A legnagyobb akkumulátorbeszállítók értelemszerűen a kínaiak. Náluk megvan ehhez minden technológia, nyersanyag, és természetesen terjeszkednek a világon mindenhol. Debrecenben is van egy akkumulátorgyár, egy másik kínai nagy márka megérkezett Szegedre, amihez már toboroznak munkásokat. Gyakorlatilag egy új város létesül majd ezzel az üzemmel, de igazából Európa kiszolgáltatta magát ezzel a villanyautó-stratégiával a kínai iparnak” – mondta Krepsz Zoltán.
A szakértő hozzátette, hogy az Egyesült Államok 100 százalékos védővámot tervez kibocsátani a kínai villanyautókra, ezzel is védve a saját járműiparát. Azt sem tartja kizártnak, hogy az EU a 2035-ös határidőn lazítani fog, mivel a frissen fejlesztett villanyautók többségét egyelőre nem tudják eladni.
„El fogunk oda jutni, hogy az autózás, mint annak idején, a ’20-as, ’30-as években a gazdagok kiváltsága lesz. Szélsőséges kijelentésnek tűnik, de ezeket az árakat tartani és ezt az infrastruktúrát kiépíteni úgy, hogy mindenki használja, ahhoz a 2035-ös dátum túl közeli” – fűzte hozzá Krepsz Zoltán.
Forrás: Infostart / InfoRádió – Sipos Ildikó