Az elmúlt években jelentősen bővült a szentgotthárdi Opel-gyár termékportfóliója. Az üzem jövője az elektromobilitás korában is biztosnak látszik részben a Stellantis filozófiájának, részben a gyár stratégiájának köszönhetően. Mesics Olívia, az Opel Szentgotthárd ügyvezető igazgatója adott interjút az autopro.hu-nak.
– A Stellantis korábban bejelentette, hogy Szentgotthárdon 1,6 literes benzinmotorokat is gyártani fog. Ezen négyhengeres benzinmotorok gyártása mikor indul a vállalatnál? Milyen hatással van ez a vállalat hatékonyságára?
– Amikor a PSA Csoport felvásárolta az Opelt, akkor egy termékből állt a szentgotthárdi motorgyár portfóliója, az 1,2 literes háromhengeres erőforrásból. Ennek a terméknek a piaci eredményein múltak a mi eredményeink, ráadásul ezt a motort rajtunk kívül más európai üzemeiben is gyártja a Stellantis – jelenleg a lengyel Tychy mellett az Opel Szentgotthárd nagyobb, két francia pedig üzem kisebb mennyiségben állítja elő ezeket a motorokat.
Egy ilyen helyzetben született meg a döntés a Stellantis részéről, hogy az 1,6 literes, négyhengeres motor új generációját Szentgotthárdra hozza. Ráadásul ennek a motornak mi leszünk az egyetlen európai gyártója. Készen állunk a termék sorozatgyártására, a piaci igényeken múlik a termelés felfuttatása.
– A Stellantis egy korábbi beruházása kapcsán volt szó arról, hogy a konszern Magyarországra helyezi elektromobilitási stratégiájának kulcselemét – a 45 milliárd forintos beruházás nyomán biztossá válik a szentgotthárdi Opel-gyár jövője. Ez konkrétan mit jelent? Az említett elektromos modulról van szó?
– Igen, termékportfóliónkba érkezik a belső égésű motorok mellett egy elektromos modul (electric drive module – EDM), amit egy régóta kihasználatlan csarnokban fogunk gyártani 2026-tól, 2028-tól pedig a tervek szerint már évi 630 ezer darab készül majd belőle. Ezzel nyitunk a jövő felé, több lábon fogunk állni, így akármilyen irányba fog mozdulni a piac, a Stellantis fontos szereplője marad a szentgotthárdi gyár, így biztosítani tudjuk a gyár és az itt dolgozók jövőjét.
Az új termékek gyártásához a meglévő állományt fogjuk átképezni, illetve új kollégákat is felveszünk. Az említett elektromos modul esetében is megmunkálás zajlik majd a gyárban, egész pontosan annak az alumínium háznak a megmunkálását fogjuk végezni, amibe az elektromos hajtásmodult helyezik. A külső beszállítóktól érkező alkatrészek összeszerelése, illetve az egység tesztelése lesz még a feladatunk. Ezek részben olyan kompetenciákon alapulnak, amikkel már rendelkezünk, de természetesen van még mit tanulni az elektromobilitáshoz kapcsolódóan.
– Az Opel a hírek szerint 2028-tól már nem tervez új, belső égésű motorral szerelt modelleket kiszállítani Európába. Hogyan érinti ez a szentgotthárdi gyárat? Az előbb említett beruházás elegendő lesz a belső égésű motorok kiváltásához és a gazdaságos működéshez?
– Ez az Opel márka döntése, mi viszont a Stellantis más márkáihoz egyaránt gyártunk motort, olyan autókba is, amik olyan piacokra kerülnek, ahol a belső égésű motorokra a jövőben is lesz igény. Jelenleg az Opel mellett a Peugeot, a Citroën és a DS autóiba szállítunk motort, ilyen értelemben az Opel döntése önmagában nem érint minket. A négyhengeres motorokat a Stellantis különböző hibrid modelljeibe szerelik majd.
A Stellantis létrejöttekor az egyik meghatározó szempont a hatékonyság mellett az volt, hogy a különböző megjelenésű autók alatt a platform és az egyes alkatrészek közösek legyenek. Más nagy konszernek is alkalmazzák ezt a megoldást, a szentgotthárdi gyár ennek a filozófiának élvezi az előnyeit.
– A tavalyi évben a Stellantis felvásárolt egy magyar startupot, az aiMotive-ot. Van kapcsolatuk a céggel? Ha igen, milyen?
– Egyaránt a Stellantis konszern tagjai vagyunk. Mi Szentgotthárdon büszkék vagyunk az aiMotive-ra, sőt, azt gondolom, egész Magyarország büszke lehet arra, hogy egy magyar gyökerekkel rendelkező startup eljutott arra a szintre, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártója részévé vált. A mindennapokban nincs kapcsolat közöttünk az eltérő tevékenységeink okán.
– Az energiahatékonyság és a karbonsemleges gyártás Szentgotthárdon is kiemelt célkitűzés. Erről több hír is megjelent az elmúlt években. Hol tartanak most, melyek a legfontosabb zajló projektek?
– Alaposan, komoly szigorral követjük az energiafelhasználásunk alakulását, ügyelünk arra, hogy ne pazaroljunk energiát. Igyekszünk minél inkább megújuló forrásokra támaszkodni. Még az idén megkezdődhet a napelemparkunk telepítése, míg a fűtéshez hőcserélőrendszert használunk.
A hatékony energiafelhasználás rendkívül fontos, mivel az energia jelentős tétel a gyártási költségeinkben.
– Hány embert foglalkoztat most az Opel Szentgotthárd? Milyen volt a fluktuáció a vállalatnál és melyik területeken érzik jobban munkaerő mozgást?
– Saját állományban nagyságrendileg ezer munkavállalónk van, körülbelül háromszázan dolgoznak még a telephelyen más alvállalkozók által végzett tevékenységekben. Közel kétszáz olyan munkatársunk dolgozik Szentgotthárdon, akik már harminc éve velünk vannak az üzemben, ők a saját területükön kiváló szakemberek, a lojalitásukra büszkék vagyunk.
– Mi jelenti a hazai környezetben a legnagyobb kihívást a vállalatnak a hatékonyság növelése érdekében?
– Még mindig viszonylag magas a kézzel végzett munka aránya a szerelősorainkon, de az automatizáció irányába indultunk el. Évente két-három olyan projektünk van, ami a manuális munka robotokkal való kiváltását célozza. Az automatizáció egyértelműen a gyártás hatékonyságának növelésére szolgál, egyben segít a munkaerőhiány kezelésében.
– Mennyire kell megküzdeniük a beruházásokért a vállalatcsoporton belül? Mennyit számít a munkaerő költsége egy ilyen döntésnél?
– A kalkulációk kizárólag a bérköltségekkel nem foglalkoznak, összességében vizsgálják a költségeket. Ettől még nyilván ellensúlyoznunk kell a bérköltségek növekedését. A konszernen belül nagy a verseny, nemcsak nyugat-európai vállalatokkal kell versenyeznünk: a Stellantis-nak van üzeme Szlovákiában, Szerbiában, Lengyelországban, Portugáliában, Észak-Afrikában, Indiában és Kínában. Ma már nem lehet csak az alacsony munkaerőköltségekre hivatkozni, ha Magyarországra szeretnénk hozni egy beruházást.
Az EDM projektért keményen megdolgoztunk, többek között azzal, hogy minden évben teljesítettük az elvárásokat, amiket a cégvezetés támasztott felénk.
Adatalapú döntéshozatalban és digitalizációban előrébb járunk a legtöbb társvállalatunknál. A stratégiánk része volt, hogy jobbak akarunk lenni bizonyos területeken például a digitalizációban, mint bármely másik Stellantis-vállalat – egy ilyen nagy családban meg kell találni a kitörési pontokat, számunkra egyik ilyen a digitalizáció.
Forrás: autopro.hu