15 év alatt 90 százalékkal csökkent az elektromos autók akkumulátorainak költsége egy tanulmány szerint. Az elektromos autók átlagos ára 2027-ben már alacsonyabb lehet, mint a belsőégésű motorosoké.
Óriási változás ment végbe az elektromos autókba való lítiumos akkumulátorok árában: 15 év alatt 90 százalékkal csökkent a költségük az amerikai Energiaügyi Minisztérium Járműtechnológiai Hivatalnak legfrissebb tanulmánya szerint – írja testvérlapunk, a Totalcar. Mindez magas termelési kapacitás mellett volt megfigyelhető, és a gyártók és a kutatók is további ármérséklődésre számítanak, annak ellenére, hogy lelassult a globális kereslet.
A felmérés szerint 2008-ban egy lítium-ion akkumulátor esetében 1415 dollárba (510 000 forint) került egy kWh-nyi kapacitás. Ezzel szemben ez az összeg 2023-ra 139 dollárra (50 ezer forint), tehát csaknem a tizedére csökkent, ami azt mutatja, hogy az elmúlt másfél évtizedben 90 százalékkal csökkent az elektromos autóba való akkumulátorok ára.
2009 és 2013 között igazán nagyot zuhant az akkumulátorok kWh-kénti ára, ami főleg a gyártási volumen és a kereslet emelkedésével magyarázható. A Totalcar szemléltetése szerint a Tesla Model Y 81 kWh-s akkumulátora 114 615 dollárba (41,3 millió forint) került volna 2008-ban, míg ugyanez 2023-ban már csak 11 259 dollár (4 millió forint).
A Gartner nevű elemzőcég kutatásai szerint az elektromos autók gyártási költsége és eladási ára 2027-ben lesz alacsonyabb, mint a belsőégésű motoros változatoké. Alátámasztja az előrejelzést a JD Power friss tanulmánya is, miszerint ötéves távlatban az Egyesült Államok 50 államából 48-ban már alacsonyabb lesz az elektromos autók átlagos összköltsége.
Forrás: economx.hu