- Az elektromos autók birtoklására jó lehetőséget kínált lízingelésük mindaddig, amíg nem kezdődött árcsökkentési verseny.
- Mára a helyzet megfordult: a lízing megdrágul, sőt, a cégek egy része búcsút inthet a piacnak.
- Pedig fontos szerepük van, a legjelentősebb európai piacokon 10-ből 6 autóra ők adnak pénzt.
A lízingelt autóknál az alacsony maradványérték és a villanyautók árcsökkenéséből adódó kiszámíthatatlanság miatt veszíthet a súlyából ez a fajta autófinanszírozás. A lízing fontosságát jelzi, hogy az Európában eladott autók többségére kötnek lízingszerződést a vevők – derült ki az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség adataiból. A villanyautók esetén ez az arány elérheti a 80 százalékot.
Az Ayvensnek – amely a francia óriásbank, a Société Generalé tulajdonában van – 3,4 millió autóból álló flottája van, amiből az elektromos autók aránya 10 százalék.
A Reuters által idézett adatszolgáltató, a Dataforce becslése szerint a 16 legnagyobb európai autópiacon az elektromos autók 60 százalékát céges flottákba veszik. Szakértők szerint ezek a vásárlók szinte kivétel nélkül lízinget alkalmaznak. A magánautósoknál 50 százalék ez az arány.
Nem jön ki jól a matek a villanyautóknak
A lízing logikája szerint az autó a szerződés évei alatt fokozatosan veszít az értékéből, így a lízingből kikerülő autót a futamidő végén az úgynevezett maradványértéken lehet értékesíteni. Ha ez a használtautó-piaci érték alacsonyabb annál, amit a lízingdíj eredeti kalkulációjakor a lízingbe adó cég számolt, az veszteségként jelentkezhet. Ezért a Tesla 2023 eleji árleszállításával elindult árlefaragási verseny az elektromos autók piacán, alaposan keresztbe tett ennek a finanszírozási formának.
Európában a 2022 októberében elért csúcs óta folyamatosan esik a használt elektromos autók ára. Például idén júliusban az Autovista adatszolgáltató számai szerint Németországban 24, az Egyesült Királyságban 30 százalékkal volt a pandémiát megelőző szint alatt. Ezzel egyidejűleg a hagyományos és hibrid meghajtású autók értéke 15 százalékkal emelkedett.
A Hertz, a világ egyik legnagyobb autókölcsönzéssal foglalkozó vállalata emiatt a változás miatt 150 millió dollárt bukott azon a 20 ezer elektromos autón, amelyet bevett a flottájába, majd eladott. A vártnál alacsonyabb maradékérték miatt az egyik versenytárs, a Sixt 40 milliós buktát szenvedett el villanyautóin.
Az Európai bizottság egyik ötlete az elektromos autózás erősítésére úgy szól, hogy köteleznék a céges flottaüzemeltetőket az elektromos autók vásárlása 2030-tól. Erről még nincs döntés, de talán érdemes lenne megkérdezni a lízingcégeket is, mert egyelőre az a válaszuk, hogy ha 100 százalékban elektromos autóflottákat kellene finanszírozniuk, akkor a borítékolható veszteség elkerülése érdekében inkább kivonulnak a piacról.
Forrás: totalcar.hu