Csak az tűnik biztosnak, hogy a pénteken elfogadott formájában öt évre lefixált uniós büntetővámok szavatossága idő előtt lejár. A kínai és az uniós szakértők új szisztémán dolgoznak, amely nem az autó gyártója, hanem a jármű tulajdonságai alapján állapítja meg a vámokat. Ez a kisebb autók gyártóinak kedvezhet.
Kína határozottan ellenzi az elektromos autóira kivetett uniós büntetővámokat, és a konfliktus tárgyalásos úton történő rendezését sürgeti, bízva a EU kompromisszumkészségében, és érzékelve az Európai Bizottság ebbéli szándékát. Erről a kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője beszélt egy hétvégi sajtótájékoztatón. Mint mondta, az akár 45 százalékig terjedő, hivatalosan kiegészítő vámnak nevezett teher novemberi hatályú véglegesítése – amely a gyakorlatban csak öt évre szól –, nem tisztességes, észszerűtlen, és olyan protekcionista lépésnek tekintendő, amely a kínai elektromosautó-gyártókat hátrányos helyzetbe hozza.
A kínai álláspont a versenyt favorizálja
Kína a szóvivő szerint e téren a szabad verseny feltétlen híve, s álláspontja szerint nem a bürokráciának, hanem az innovációnak és a termékek minőségének kell döntenie arról, hogy a piac végül kinek kedvez. Érdekes körülmény, hogy a világ széntüzelési áramtermelő kapacitásának több mint a felével „büszkélkedő” Kína a klímaváltozás elleni harc úttörőjeként tekint magára, úgy is, mint a globális felmelegedés ellen küzdelem, a zéró szennyezőanyag-kibocsátás egyik nélkülözhetetlen eszköze, az elektromos autók legnagyobb gyártója. A szaktárca szerint a döntés globális mellékhatásokkal jár, s nem Kína és az EU belügye, mivel lassítja a klímacélok elérését.
Az kétségtelen, hogy a hagyományos európai autógyártók későn ébredtek, az elektromos átállás szükségszerűségét nem vették elég komolyan, s most, amikor az uniós klímacélok elérése érdekében éppenséggel fel kellene pörgetni az elektromos autók gyártását, lemaradásban vannak. (Persze a kereslet megtorpanása és a profitcélok eróziója sem ösztönzi őket ebben.)
Az európai autóipar későn ébredt
Gondjaikat tetézi, hogy időközben a kibocsátási paramétereket az EU folyamatosan szigorítja, s aki ennek nem tud megfelelni, azt súlyos bírsággal sújtja. A kínai villanyautók importja előtti akadályok elbontása kétségtelenül tovább rontaná piaci pozíciójukat. Kína ezzel szemben az elektromos átállás forszírozásával versenyelőnybe került, csakhogy ezt olyan állami támogatásokkal érte el, amelyek torzítják az egyenlő esélyeket.
Hogy a kereskedelmi tárca szóvivője által a globális, elfogadott játékszabályok felrúgásaként értelmezett pénteki uniós döntés a vámok véglegesítéséről mennyire tekinthető súlyosan jogsértőnek, azt majd a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) dönti el – amennyiben a kínai fél a testülethez fordul. Erről egyelőre konkrét döntés nincs, de ha a háttérben gőzerővel folyó tárgyalások megfeneklenek, akkor már nem sokat kell erre várni.
Mindenki a tárgyalásos megoldást keresi
A felek közötti egyeztetések hétfőn újraindulnak, s olyan megállapodás elérése a cél, amely a WTO szabályainak megfelel, miközben a kínai versenytorzító állami támogatások negatív piaci hatásait is „beárazza” – jelezte az Európai Bizottság. Az egyeztetések a kiegészítő vámok júliusi – előzetes – hatályba léptetése óta tartanak, s azokon a kínai fél a szóvivő szerint maximális rugalmasságról, nyitottságról és együttműködő készségről tett tanúbizonyságot.
A Kínában gyártott villanyautók jelenleg az európai eladások felét adják / Fotó: NurPhoto via AFP
Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter és Valdis Dombrovskis uniós kereskedelmi biztos szeptember 19-én olyan szisztéma kidolgozásában egyezett meg, amely a WTO-kompatibilis, és nem gyártó- hanem jármű specifikusan állapítanák meg a vámok minimális mértékét. Ilyen például
- a jármű mérete,
- az akkumulátorcsomag nagysága,
- a motor teljesítménye
- és a hatótávolság.
Ami a gyakorlatot illeti, most az unióba július óta behozott kínai elektromos autók után megállapított kiegészítő vám megfizetése következik az importőrök részéről, mivel az csak a vámok véglegesítéskor válik esedékessé, addig bankgarancia felmutatásával hozhatták be és értékesíthették a járműveket.
A pénteki vámdöntést Bulgária, Dánia, a balti államok, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Olaszország és Lengyelország támogatta, miközben tizenketten tartózkodtak, s elsősorban a döntés legnagyobb uniós vesztesének számító német autóiparhoz szorosan kötődő országok ellenezték, így
- Magyarország,
- Szlovákia,
- Németország.
Plusz Szlovénia és Málta. Szlovéniában a német autógyártók nem képviseltetik magukat, csak Renault van jelen egy kisebb, 1400 fős összeszerelő üzemmel, a franciák pedig élesen ellenzik az Európába irányuló kínai villanyautó-dömpinget. A szlovénok viszont beszállítói oldalon rendkívül erősek, exportjuk ötödét, GDP-jük tizedét az autóipar adja. Málta egyéb okokból szavazott nemmel.
Szakértők rámutatnak, hogy kulcsfontosságú a kereskedelmi háború elkerülése Kínával, abból az EU nem tud jól kijönni, a távol-keleti ország pedig eleve több aduval rendelkezik, mint az európai közösség, s tud olyan ellencsapásokat hozni, amelyekkel a „vámbarát” tagállamok tyúkszemére tapos.
Forrás: vg.hu