Október 14-én, hétfőn kiéleződött a verseny a kínai és európai autógyártók között a Párizsi Autószalonon, miközben az Európai Unió egyre közelebb kerül ahhoz, hogy jelentős vámokat vezessen be a Kínában gyártott elektromos járművekre. Az iparág jelenleg gyenge kereslettel küzd, ami tovább növeli a feszültségeket.

Carlos Tavares, a Stellantis NV vezérigazgatója egy Citroen C5 Aircross Concept személyautó mellett a Párizsi Autószalonon / Fotó: Getty Images

Az idei esemény, amely Európa legnagyobb autókiállítása, kulcsfontosságú időszakban zajlik. Az európai autógyártóknak be kell bizonyítaniuk, hogy továbbra is versenyképesek, miközben kínai riválisaik próbálnak belépni a telített európai piacra. A kínai elektromos járműóriás, a BYD figyelmeztetett, hogy az EU által tervezett vámok csak az árak emelkedéséhez vezetnek, és visszatartják a vásárlókat. „Ki fogja megfizetni az árat? A fogyasztók. Ez aggasztó, mert ez megakadályozza a szegényebb embereket abban, hogy autót vásároljanak” – mondta Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke a Reutersnek.

Az idei eseményen kilenc kínai márka, köztük a BYD és a Leapmotor, mutatja be legújabb modelljeit, ugyanúgy, mint 2022-ben, amikor majdnem a résztvevő márkák felét ők adták. Azonban idén csak az autómárkák körülbelül egyötöde kínai, mivel az európai autóipar erősebben képviselteti magát, jelezve eltökéltségét, hogy megvédje saját piacát.

Sikert várnak a kínai gyártók

Október elején az EU tagállamai szűk többséggel támogatták a kínai gyártású elektromos járművekre kivetendő, akár 45 százalékos behozatali vámokat, amelyek célja az állítólagos pekingi támogatások ellensúlyozása. Peking visszautasította a tisztességtelen verseny vádját, és ellenintézkedéseket helyezett kilátásba.

Még a BYD is, amely már jelen van az európai piacon, és szponzorálta az idei Európa-bajnokságot, viszonylag alacsony márkaismertséggel bír. A vállalat ezért reméli, hogy nagy sikert arat a Párizsban bemutatott Sea Lion 07 elektromos SUV-jával. Az új kínai belépők, mint a Dongfeng, a Seres és a FAW, szintén új modellekkel próbálják növelni az elektromos járművek nemzetközi eladásait, hogy ellensúlyozzák a hazai piacon tapasztalható gyenge keresletet és az ottani árcsökkentési versenyt.

A kínai és európai elektromos autógyártókra nagy nyomás nehezedik, hogy csökkentsék áraikat, mivel az elektromos járműveknek versenyezniük kell az olcsóbb benzines autókkal. „Személyes véleményem szerint 2-3 év múlva elérjük az árparitást Európában. Mindenkinek keményen kell dolgoznia, ha versenyben akar maradni” – mondta Tianshu Xin, a Leapmotor vezérigazgatója.

Kína személyautó-eladásai szeptemberben 4,3 százalékkal nőttek az előző évhez képest, amit a kormányzati támogatásoknak köszönhetnek, míg Európában az eladások augusztusban hároméves mélypontra estek. További csapást jelent az elektromos járműpiacra, hogy a francia kormány csökkenti az elektromosautó-vásárlók számára nyújtott támogatását, amelyhez Németország is csatlakozott, miután tavaly év végén megszüntette saját támogatási programját.

Fotó: Reuters / Pool / ludovic MARIN – Emmanuel Macron a Renault vezérigazgatójával, Luca De Meóval a Párizsi Autószalonon 2024. október 14-én

Megkongatták a vészharangokat

A kínai autógyártóknak jól kell szerepelniük Európában, mivel az amerikai piacra gyakorlatilag nem tudnak betörni. Az Egyesült Államok kormánya 100 százalékos vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművekre, és szeptemberben bejelentette, hogy betiltaná a kínai szoftvereket és hardvereket az okosjárművekben.

Eközben az európai autógyártók is nehéz időszakon mennek keresztül: a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW mind profitfigyelmeztetést adott ki a kínai piac gyengesége miatt, míg a Stellantis a készletezési problémák miatt csökkentette nyereség-előrejelzését az amerikai piacon. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója nem zárta ki az esetleges leépítéseket vagy bizonyos márkák eladását. „Nagy erőfeszítésekre lesz szükségünk” – mondta a francia RTL rádiónak, hozzátéve, hogy az ügyfelek döntenek majd arról, mely márkák maradnak meg a jövőben. A Volkswagen szintén komoly vitában áll a szakszervezetekkel a költségcsökkentések miatt, ami akár németországi gyárbezárásokat és több ezer munkahely megszüntetését is eredményezheti.

Az európai autógyártók nehezen tudnak versenyezni a kínai riválisok alacsonyabb költségeivel és gyorsabb fejlesztési ciklusaival, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy új elektromos autókat két év alatt piacra dobjanak – kétszer olyan gyorsan, mint a hagyományos nyugati gyártók – írja a Reuters.

Forrás: www.autopro.hu, www.vg.hu