A következő években mintegy 4,6 milliárd euróval csökkentené az olasz kormány az ország autóiparának támogatására elkülönített összeget egy hamarosan az olasz parlament alsó- és felsőháza elé kerülő javaslat szerint, írja az Automotive News Europe. Az elképzelés értelmében a korábban tervezett 5,8 milliárd helyett mindössze 1,2 milliárd eurót fordítanának a szektor támogatására 2025 és 2030 közt, ami újabb fordulatot jelenthet az eleve nagy nehézségekkel küzdő Stellantis autóipari egyesülés és Giorgia Meloni vezette kormány közt.
A következő évben eredetileg 762 millió eurót szántak volna az autóipar támogatására és vásárlásösztönzésre, illetve további 1 milliárd eurót 2026 és 2030 közt. Ehhez képest hatalmas változás lehet, ha a következő öt évben mindössze 200 millió euró áll majd rendelkezésre erre a két célra.
A képet tovább árnyalja az olasz iparért felelős miniszter, Adolfo Urso nyilatkozata is, aki azt mondta, elkötelezett amellett, hogy az autóipari ellátási lánc rendelkezzen a szükséges eszközökkel a zöld átálláshoz. Mint hozzátette, minden erőforrást a termelési beruházásokra fordítanak majd, ami azt jelenti, hogy Olaszországban a jövő évtől nem lesz állami támogatás az új elektromos autók vásárlására, ha december végéig elfogadják a javaslatot.
Az Alfa Romeo kis SUV-ja, amelyet először Milanónak neveztek, végül átnevezték Juniorra, mert az olasz kormány szerint félrevezető volt a Lengyelországban gyártott típus eredeti neve – Fotó: Stellantis
Az olasz kormány és a Stellantis közt korábban abból is viták kerekedtek, hogy miközben az Alfa Romeo, a Citroën, a Fiat, a Peugeot, vagy éppen az Opel gyártójának üzemei egyre csökkenő teljesítményt produkálnak Olaszországban, például felfüggesztették a Fiat 500e villanyautó, illetve a Panda gyártását is, egyre több típus gyártását telepítik más országokba. Erre egyebek mellett az Alfa Romeo Junior nevű SUV lehet példa, amelyet a Stellantis lengyelországi gyárában szerelnek össze, ezért az olasz kormány nyomására nem is adhatták neki az eredetileg kitalált Milano nevet.
A Stellantis nyilatkozata szerint a cégcsoport akkor lesz képes ismét évente 1 millió járművet előállítani olaszországi gyáraiban, ha ehhez kormányzati támogatást kap, beleértve a vásárlást ösztönző forrásokat is. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a hónap elején az olasz parlament előtti meghallgatását kifejtette, hogy Olaszország sokkal kevésbé támogatja saját autóiparát, mint más, nagy európai uniós országok.
Nem ez a Stellantis, illetve az olasz autóipar lejtmenetének első fejezete, mert mint azt korábbi cikkünkben olvashatták, az autóipari egyesülés világszerte súlyos problémákkal küzd. Részvényeinek értéke idén több mint 40 százalékkal csökkent, ráadásul a szén-dioxid-kibocsátási szabályok jövő évi szigorítása miatt jelentősen vissza kell fognia belső égésű motoros autóinak gyártását. Az iparág más európai szereplői is nehéz helyzetben vannak, mert az ACEA, vagyis az Autógyártók Európai Szövetségének kimutatása szerint, szeptember végéig 8 millió új személyautót adtak el az Európai Unióban, ami mindössze 0,6 százalékos éves növekedést jelent, de jelentősen elmarad a koronavírus-járványt megelőző szinttől. Az olasz autópiacon, szeptemberben közel 11 százalékkal kevesebb autó fogyott, mint egy évvel korábban.
Forrás: www.telex.hu