Bár a világ akku- és autógyártói leginkább az NMC és LFP kémiára fókuszálnak, a horizonton pedig ott van már a nátriumion-aksi, ezeken kívül is van még bőven fejlesztési irány.

A Stellantis is több vasat tart a tűzben.

Lítium-kén

A lítium-kén akkumulátorok sem most kerültek ki először a laboratóriumokból, már az 1960-as évek óta fejlesztik őket és jelenleg is több cég dolgozik rajtuk.

A lítium-kén akkumulátor elvi működése. Forrás: oxisenergy.com

 

Legfőbb előnyük, hogy a drága nikkel és kobalt, vagy az olcsó de nehéz vas helyett ként használnak, így olcsóbbak, könnyebbek és mivel a lítiumot is más formában tárolják, energiasűrűségük is nagyobb, mint a hagyományos aksiké. Egyes prototípusok 550 Wh/kg energiasűrűségre is képesek, míg a legjobb NMC aksik 350 körül vannak és az 500-as szintet csak a szilárdtest akkuktól várjuk.

Természetesen ha mindez hátrányok nélkül működne, akkor már rég mindenben Li-S akku lenne, de sajnos ennek a kémiának a tartóssága messze nem éri el a jelenleg használt megoldásokét, így igazán nagy mennyiségben nem kerültek eddig termékekbe.

A Stellantis viszont valószínűleg lát fantáziát a Zeta Energy fejlesztésében, ugyanis szerződést kötöttek velük az akkufejlesztő lítium-kén aksijainak használatára… 2030-tól.

A meglehetősen távoli dátum azt sejteti, hogy még nem egy sorozatérett termékről van szó, tehát itt is lehetnek még olyan problémák a labor és a napi több százezer cella gyártása között, amelyek kitolják ezt a dátumot, de a Zeta optimista. A két cég közös sajtóközleménye szerint:

A lítium-kén akkumulátorok a felébe fognak kerülni a mai kémiák. Az ilyen akkumulátorok jelentősen könnyebbek is lehetnek a hagyományos lítium-ion akkumulátoroknál, így ugyanakkora akkukapacitást kaphatunk kevesebb tömeggel, ami javítja az autók vezethetőségét és növeli hatótávjukat.

Ami bíztató még: a lítium-kén akkucellák gyárthatóak a jelenlegi kémiák gyártósorain, a meglévő akkugyárakban és nikkel, kobalt és hasonló anyagok hiányában lehetővé teszik, hogy az ellátási lánc teljesen Európán, illetve Észak-Amerikán belül maradjon.

Magyarul csökkenhetik a függőséget Kínától, Afrikától (kobalt), Indonéziától (nikkel).

Érdekesség, hogy nem ez a Stellantis egyedüli kénes szerződése. A vállalat a Szlícium-völgyben működő startup, a Lyten egyik befektetője is, amely Nevadában szeretne egymilliárd dollárból lítium-kén akkugyárat építeni – írja az Automotive News.

Forrás: www.villanyautosok.hu