- A kisautók eltűnésének fő oka az egyre szigorúbb és költségesebb uniós szabályozás, ami ellehetetleníti a 15 ezer euró alatti modellek gyártását.
- A Stellantis elnöke, John Elkann szerint új, japán kei car mintájú európai kategóriára lenne szükség, amit E-Car-nak hívna, és valóban olcsó, városi használatra alkalmas járműveket jelentene.
- Több gyártó és szakértő is támogatja az ötletet, különben az EU végképp hátrányba kerülhet a kínai és japán villanyautókkal szemben.
A kisautók valaha Európa autóiparának gerincét adták, de mára szinte teljesen eltűntek. A Stellantis elnöke, John Elkann szerint ennek oka az egyre szigorúbb és egyre drágább uniós szabályozás, ami ellehetetleníti az olcsó modellek gyártását – márpedig 2019-ben még egymillió, 15 ezer euró alatti új autót adtak el, ma ennek tizedét. A megoldást Elkann Japánból hozná, itt is létrehozna egy kei car-szerű kategóriát, amit egyszerűen E-Car-nak hívna.
A Stellantis már most is kínál hasonló mikroautókat, ilyen a Citroën Ami, a Fiat Topolino és az Opel Rocks-e, de nem ilyenre gondol. Elkann szerint olyan új kategóriát kellene létrehozni, ami valóban olcsó, könnyű és szabályosan használható a városi forgalomban – ehhez viszont a jelenlegi szabályokat kellene átírni. Jelenleg a Stellantis mérnökeinek negyede csak az előírások betartásán dolgozik – mondta, írta az ANE.
Ebben egyébként nincs egyedül: a leköszönő Renault-vezér Luca de Meo már korábban is hasonlót javasolt, és májusban közösen is felszólaltak a témában. De Meo szerint az egyre szigorúbb szabályozás nehezebb és drágább autókat kényszerít a piacra, így pont az olcsó városi modellek szűnnek meg, holott éppen ezek lennének fenntarthatóak. Különösen Franciaország, Olaszország és Spanyolország érdeke lenne, hogy újra versenyképessé váljanak a kisautók, hiszen ezekben az országokban a legnagyobb rájuk a kereslet.
A francia Gerpisa kutatóközpont egy friss tanulmánya szerint az EU-nak létre kellene hoznia egy új szabályozási kategóriát a japán kei autók mintájára, ezzel olcsó, fenntartható villanyautókat lehetne kínálni a vásárlóknak – akár 10 ezer euró alatti áron. Japánban a Nissan Sakura már évek óta az egyik legnépszerűbb EV, és helyi támogatásokkal 12 ezer euró alatt elérhető; de a kínai BYD-nál is fejlesztés alatt áll a japán konkurenciára célzott mini villanyautó. A tanulmány szerint ha Európa nem teszi meg ezt a lépést, végképp hátrányba kerül a kínai gyártókkal szemben.
Forrás: www.totalcar.hu