Újabb fejezetéhez érkezett az európai dízelbotrány: egy holland bíróság megállapította, hogy az Opel, Peugeot, Citroën és DS márkák 2009 óta olyan szoftverrel szereltek fel dízelautókat, amely manipulálta a károsanyag-kibocsátási teszteket. A márkák jelenlegi tulajdonosa, a Stellantis tagadja a vádakat.

Egy holland bíróság előzetes döntése szerint az Opel, Peugeot, Citroën és DS márkák 2009 és 2014 között forgalomba hozott dízelmodelljei olyan szoftvert tartalmaztak, amely a hivatalos környezetvédelmi tesztek során mesterségesen csökkentette a nitrogén-oxid kibocsátást. A döntés egy csoportos kereset részeként született, amelyet három holland szervezet nyújtott be a Stellantis autóipari óriás ellen – ez a vállalatcsoport jelenleg a felsorolt márkák tulajdonosa.

A bíróság szerint bizonyított a manipuláció

Az ítélet szerint különösen egyértelmű a manipuláció a 2014 után piacra került dízelautóknál, ahol a szoftver aktívan befolyásolta a károsanyag-kibocsátást a tesztkörülmények között. Az Opel esetében a bíróság úgy látja, hogy már 2009-től kezdve használtak ilyen szoftvert, míg a Peugeot, Citroën és DS modellek esetében szintén feltételezhető ez a gyakorlat, bár ezzel kapcsolatban még további vizsgálatok szükségesek.

A Stellantis közleményben reagált a bíróság döntésére, és hangsúlyozta: szerintük a bíróság hibás előzetes megállapításokat tett. A vállalat álláspontja szerint járműveik minden vonatkozó kibocsátási előírásnak megfelelnek, és jelenleg vizsgálják a következő jogi lépéseket érdekeik védelmében.

Egyre nő a dízelbotrány árnyéka Európában

A Stellantis márkái nem az elsők, amelyek hasonló vádakkal néznek szembe. A 2015-ös Volkswagen-féle „Dieselgate” botrány óta több autógyártót is vizsgálnak Európa-szerte, miután sorra derülnek ki esetek a kibocsátási adatok manipulálásáról.

A mostani holland ügy még nem döntött a kártérítés kérdéséről, de az előzetes ítélet fontos mérföldkő lehet más uniós jogi eljárásokban is, amelyek hasonló ügyekkel foglalkoznak – írja a Reuters.

 

forrás: www.autopro.hu