Európa második legnagyobb autógyártójának amerikai piacokon történő értékesítésének fenntartása az előrejelzések szerint a cégcsoport 1,5 milliárd eurójába kerülhet. Az Európai Uniónak ugyanis nem sikerült nullára alkudnia az amerikai autó- és alkatrészvámokat, amelyek kulcsfontosságú részei Donald Trump szankciós politikára hajazó vámpolitikájának.
A Maserati luxusautók, valamint a középkategóriás és megfizethetőbb árú márkák, például a Lancia, a Peugeot és a Fiat gyártói kedden közölték, hogy a nettó nyereség a tavalyi év azonos időszakában elért 5,6 milliárd euróról tovább zuhant. Ennek az az oka, hogy az óriásvállalat 3,3 milliárd eurónyi készpénzt égetett el egy hidrogén üzemanyagcellás projekt leállítása miatt. Az amerikai szén-dioxid-kibocsátási szabályok szigorított kritériumai további váratlan kiadásokat okoztak a cégcsoportnak.
Mint arról a Stellantis közleményben értesített, amerikai vámok „az első félévben 300 millió eurójába kerültek a vállalatnak”.
A veszteségek tovább fokozhatják a cégcsoportra nehezedő politikai, gazdasági és munkavállalói nyomást. Pedig a vállalatnak már eddig is több gyárát kellett leállítania, új modellek bemutatását kellett késleltetnie, sőt, a szakszervezetekkel is egyre kiélezettebb vitákat kellett folytatnia. A költségvetés további nehézséget jelent a vezetésnek.
Az autógyártók az európai ipar fő mozgatórugói. Az Európai Bizottság szerint az ágazat az Európai Unió GDP-jének csaknem 7%-át adja, az iparág körülbelül 14 millió munkahelyet biztosít, és az Unió legexportképesebb ágazata.
Az autóipar húzóágazat, ugyanis a gyártói évente több mint 70 milliárd eurót fordítanak a mérnöki és technológiai innovációra. Ha tehát az autóipar működése döcögni kezd, az a technológia, az acél- és vegyiparra, a logisztikai és az innovációs szegmensekre is kihathat.
Az aggasztó körülmények ellenére a Stellantis közölte, hogy az első félévhez viszonyítva a következő hat hónapban a nettó bevételek növekedésére számít. Antonio Filosa, a cégcsoport vezérigazgatója azt ígérte, hogy az új vezetőség a nyereség maximalizálása érdekében meghozza a „szükséges kemény döntéseket”. Ahogy az alig egy hónappal ezelőtt kinevezett vezérigazgató fogalmazott, az első hetek megerősítették őt abban, hogy „rendbe fogják hozni azt, ami a Stellantisnál korábban rosszul működött.”
Forrás: www.msn.com