Az európai autógyártók az elkövetkező években egy-két millió járművet vesztenek a kínai márkák nyomulása miatt.

Az európai autóipar fájdalmas átalakulás előtt áll: az AlixPartners tanácsadó cég szerint a lassú kereslet és a kínai gyártók előretörése miatt akár nyolc üzem bezárására is szükség lehet a következő években – írja a Bloomberg. A kontinens autógyárai átlagosan mindössze 55 százalékos kapacitáskihasználtsággal működnek, ami messze elmarad a nyereséges szinttől. A legnehezebb helyzetben a Stellantis van, amelynek több telephelye – köztük a Fiat Panda és az Alfa Romeo Tonale gyártása – ideiglenesen leáll.

A tanácsadó cég szerint az európai gyártók egy-két millió eladott járművet veszíthetnek a kínai riválisok javára az évtized végéig. A BYD és az MG már idén megszerezhetik a piac mintegy 5 százalékát, és 2030-ra akár a 10 százalékos részesedést is elérhetik. Ez a trend óriási nyomást helyez az európai cégekre, hiszen a kínaiak az olcsóbb, de technológiailag versenyképes elektromos autóikkal hódítják el a vásárlókat.

Egy nagy gyár bezárása ugyanakkor rendkívül költséges és hosszadalmas folyamat: a becslések szerint akár 1,5 milliárd euróba is kerülhet, és több évig tart a szakszervezetekkel való tárgyalások miatt. Németországban például a dolgozói képviseletek a cégek felügyelőbizottságában ülnek, így blokkolhatják a bezárásokról szóló döntéseket. A Volkswagen vezetése tavaly hónapokig küzdött egy hasonló tervvel, végül azonban elállt a németországi gyárbezárástól, és inkább kapacitáscsökkentést, valamint több tízezer dolgozó elbocsátását vállalta.

Az AlixPartners szerint az autógyárak általában akkor nyereségesek, ha legalább évi 250 ezer jármű gyártására vannak beállítva. Az iparág előtt álló kihívásokat jól mutatja, hogy az európai autóeladások tavaly mindössze 0,9 százalékkal emelkedtek, még mindig messze elmaradva a járvány előtti szinttől. Ha a kínai gyártók valóban évi 2 millió autót értékesítenek Európában az évtized végére, akkor a kontinensen biztosan túl sok üzem működik majd – nagyjából nyolccal több a kelleténél.

Forrás: www.hvg.hu