Az idei évben ugyan költségcsökkentésekről és gyenge nyereségekről érkeztek hírek az európai autógyártók háza tájáról, ám várakozások szerint a következő két évben már jobb időszak jöhet.

Az európai autógyártók idei költségcsökkentéseikkel és átszervezéseik megkezdésével közelebb kerültek ahhoz, hogy a nehéz 2025-ös év után a kilábalás évei következzenek 2026-ban és 2027-ben – derült ki a Bloomberg Intelligence előrejelzéséből. A Stoxx Europe 600 tőzsdeindex azt jelzi, hogy a vállalatok egy részvényre eső nyeresége a következő két évben újra szépen alakulhat, a kilátásokat ráadásul az elektromos autók vásárlását támogató új kormányzati intézkedések is javítják.

Rosszkor jött a legújabb chipválság: árnyékot vet a kilátásokra

Az idei év a cégek belső és külső gondjainak kezelésével telt el, amiben nem segített az Egyesült Államok új vezetésének agresszív vámpolitikája sem, nagyon is kiszámítható volt viszont a kínai autógyártók által támasztott erős verseny és a villanyautó-piac bővülésének 2024-ben kezdődött lassulása.

A prémiumkategóriás autókat gyártó Porsche négyszer rontotta pénzügyi előrejelzéseit az idei évben, miközben visszavette az elektromos meghajtású modelljeivel kapcsolatos terveit. A kínai piacon csökkent a márka iránti kereslet és beszállítói gondok is nehezítették tevékenységét, ám a cég vezetősége úgy látja, hogy a legrosszabbon már túl vannak. Ezzel egyetért Harald Hendrikse, a Citigroup elemzője is, aki a Porsche nyereségének jelentős javulását várja 2026-ban. A Porsche anyacége, a Volkswagen, amely 2,7 milliárd dolláros leírást könyvelt el a Porsche stratégiai irányváltása miatt, jó pénzügyi adatokat közölt harmadik negyedéves tőzsdei beszámolójában. Emellett jelezte, hogy a Kína és az USA közti kereskedelmi feszültségek enyhülését pozitív jelként értékeli a Nexperia-vita megoldása szempontjából.

A holland kormány októberben nemzetbiztonsági okokra hivatkozva megvásárolta a Nexperia BV-t a kínai Wingtechtől. Válaszul Peking blokkolta a cég termékeinek szállítását Kínából Európába. A hónap végén a VW arra figyelmeztetett, hogy a holland cég chipjeiből, amelyeket autóiba épít, már csak egyheti készlete maradt. Szakértők emiatt arra figyelmeztettek, hogy a konfliktus hatással lehet az autógyártó negyedik negyedéves teljesítményére.

A számos márkát, az Opelt, a Peugeot mellett a Fiatot és az Alfa Romeót is magában foglaló Stellantis-csoport több milliárd dolláros egyszeri leírást volt kénytelen elszámolni termékpalettájának kiigazítása nyomán, amelyben egyebek mellett a termelés egy részét visszatelepítik az USA-ba. A Renault 9,5 milliárd euró veszteséget szenvedett el, miután megváltoztatta a Nissannal birtokolt tulajdonrése könyvelését.

A Mercedes-Benz Group tartja idei éves pénzügyi előrejelzését és kétmilliárd euró értékben részvény-visszavásárlást indított költségei csökkentése érdekében. Az optimizmust erősíti, hogy az európai újautó-eladások életjeleket mutatnak: szeptemberben már a harmadik egymást követő hónapban nőttek. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a vámtarifák további emelkedésével kapcsolatos idegesség lassan feledésbe merül, és a vállalatok átszervezése kezd meglátszani nyereségükön is, akkor 2026 a nehéz időszak után fényként jelenik meg az alagút végén.

Forrás: www.hvg.hu