Támogatják a belső égésű motorok fennmaradását, ha azok egy plug-in hibrid vagy hatótávnövelős rendszerben kapnak helyet.

Évek óta ismert, hogy az Európai Unió elfogadta azt a rendeletet, ami szerint 2035-től nem lehet belső égésű motorral szerelt autókat forgalmazni a tagországokban. A rendelet sokaknak nem tetszett, ennek ellenére megszavazták, és ennek meg is lett az eredménye. Számos ország szembement a tervezettel és térdre kényszerítették az EU döntéshozóit: maradhatnak a belső égésű motorok, ha úgynevezett E-üzemanyaggal üzemelnek. Valahol ez is eredmény, de sokan még mindig nem elégedettek. Az utóbbi időben sok gyártó és konszern is felszólalt, legutóbb pedig a világ egyik legnagyobb autóipari óriása, a Stellantis fejezte ki nemtetszését.

A Politico készített interjút a konszern elnökével, John Elkannal, amiben az ipar jövőjéről beszéltek. Elkann itt kifejtette, hogy a 2035-ös tiltás a jelen állás szerint teljesíthetetlen. Szerinte az EU-nak később is engednie kéne belső égésű motoros autók forgalmazását abban az esetben, ha az egy plug-in vagy egy hatótávnövelő hibrid rendszer részét képzi. Emellett elmondta, hogy az alternatív üzemanyagok használatát és a gyártási folyamatok dekarbonizációját jobb megoldásnak tekinti a tisztább jövő felé vezető úton.

Elmondta, hogy a gyártóknak így is folyamatosan egyre keményebb környezetvédelmi kihívások elé kell néznie az újabb és újabb szabályozások miatt. Ott van például a flottakibocsátás: 2025 és 2029 között 15 százalékkal csökkentenie kell a gyártóknak ezt az értéket a 2020 és 2024 közötti időszakhoz képest. Ez azt jelenti, hogy el kell érjék az átlagosan 93,6 g/km-t. Ha ez megvan, jön a következő, 2030 és 2034 közötti szakasz, ahol ennek nagyjából a felét, tehát 49,5 g/km-t kell teljesíteniük, ha nem akarnak súlyos bírságokkal szembesülni. Elkann szerint ez nagyon rövid idő egy ilyen drasztikus cél eléréséhez, az EU-nak több időt kellene hagynia a gyártóknak.

Abban egyébként semmi meglepő nincs, ha az olyan autóipari óriások, mint a Stellantis, ellenzik a teljes átállást. A piac jelenlegi állását vizsgálva nincs olyan erős vásárlói igény az elektromos autókra, mint amilyet a döntéshozó politikusok látni szeretnének. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb jelentése szerint az elektromos autók piaci részesedése szeptemberig csupán a 16,1 százalékot érte el. Ha ezt szűk tíz év alatt szeretnék feltornászni száz százalék közelébe, akkor azzal komoly pusztítást végeznének az európai autóiparban.

Korábban már a Mercedes és a BMW magas rangú vezetői és mérnökei is felszólaltak azzal kapcsolatban, hogy a 2035-ös tiltás kicsinálhatja az európai autóipart, ami az olcsó kínai autók miatt jelenleg is nehéz helyzetben van. Az árversenyt egyre nehezebb tartani, régi nagy márkák kerülnek nehéz pénzügyi helyzetbe, illetve technológiailag is egyre fejlettebbek a kínai autók. Európában az utóbbi időben megjelent néhány olyan könnyed válaszcsapás, mint a húszezer euró alatti elektromos Renault Twingo vagy a hamarosan érkező Volkswagen ID.Polo, de közben a kínai ipar is egyre nagyobb teret nyer magának.

Forrás: Motor1, www.totalcar.hu